Με πυρετώδεις ρυθμούς συνεχίζει το υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, την προσπάθεια ολοκλήρωσης των αποκρατικοποιήσεων που έχει βάλει στόχο για φέτος. Οι πρόσφατες συμφωνίες για το 5% του ΟΤΕ και το 67% του ΟΛΘ, που «άνοιξαν το λογαριασμό» του 2018, κρίνονται επιτυχημένες καθώς τα τιμήματα των 284 εκατ. ευρώ και 231 εκατ. ευρώ αντίστοιχα εισέφεραν στα κρατικά ταμεία τα έσοδα που το ΥΠΟΙΚ είχε προϋπολογίσει.

Βέβαια οι δύο αυτές συμφωνίες αποτελούν ένα μικρό μόνο τμήμα του συνολικού σχεδίου που έχει το υπουργείο να συγκεντρώσει έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις της τάξης των 2,7 δισ. ευρώ. Αυτό προβλέπει ο προϋπολογισμός που καταρτίστηκε για τη χρονιά, δεδομένου ότι τουλάχιστον άλλες τέσσερις μεγάλες αποκρατικοποιήσεις βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.

Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία πώλησης του 5% του ΟΤΕ, η Deutsche Telecom άσκησε το δικαίωμα πρώτης άρνησης για την απόκτηση των 24.507.520 κοινών ονομαστικών μετοχών του Οργανισμού, σύμφωνα με τη συμφωνία μετόχων μεταξύ του Δημοσίου και της γερμανικής εταιρείας. Κατόπιν αυτού, το Ταμείο και η Deutsche Telekom θα συνεργαστούν για την τυπική ολοκλήρωση της συναλλαγής, το ύψος της οποίας διαμορφώνεται σε 284.051.959,81 ευρώ.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, με βάση το τελευταίο κλείσιμο της μετοχής του ΟΤΕ στο χρηματιστήριο πριν γίνει το deal, που ήταν 11,24 ευρώ, η DT έδωσε premium άνω του 3%. Η μέση τιμή της μετοχής του Οργανισμού στις 20 τελευταίες συνεδριάσεις του χρηματιστηρίου ήταν 11,5904 ευρώ.

231 εκατ. για τον ΟΛΘ

Επίσης ολοκληρώθηκε η εξαγορά του 67% του ΟΛΘ από τη South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) με την εταιρεία να καταβάλει το τίμημα των 231,9 εκατομμυρίων ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ.

Το νέο διοικητικό συμβούλιο συγκροτήθηκε με πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Σωτήριο Θεοφάνη και αναπληρωτή τον Βoriϊ \Λ/εnζεΙ, που είναι ο επικεφαλής ενός εκ των τριών εταίρων του επενδυτικού σχήματος, της Terminal Link, θυγατρικής της γαλλικής CMA CGM.

Τα υπόλοιπα επτά μέλη του Δ.Σ. είναι ο Alexander Mellenthin (DIEP), Arthur Davidian (Belterra), Γιόνγκ Γιου (Terminal Link), Γαβριήλ Ιωάννου, Παναγιώτης Αλευράς, Παναγιώτης Μιχαλόπουλος και Άγγελος Βλάχος (ΤΑΙΠΕΔ).

Υπενθυμίζεται πως η επενδύτρια South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) έχει τρεις μετόχους: το γερμανικό επενδυτικό κεφάλαιο Deutsche Invest Equity Partners (ϋΙΕΡ), το οποίο κατέχει το 47%, τη – θυγατρική της γαλλικής ναυτιλιακής τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων CMA CGM – Terminal Link, η οποία κατέχει το 33%, και την Belterra Investments, συμφερόντων Ι. Σαββίδη (20%).

Στην κυρωθείσα από τη Βουλή σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται μεταξύ άλλων υποχρέωση της SEGT για επενδύσεις ύψους 180 εκατομμυρίων σε ορίζοντα επταετίας, ενώ έχουν εξασφαλιστεί η πρόσβαση του κοινού σε όλους τους εξαιρούμενους χώρους της πρώτης προβλήτας, καθώς και οι χρήσεις των ειδικά διαμορφωμένων κτηρίων που προβλέπονται για πολιτιστικές χρήσεις.

Έπονται ενέργεια και Ελληνικό

Η επόμενη πρόκληση για το υπουργείο Οικονομικών είναι οι ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, που αφορούν στο 66% του ΔΕΣΦΑ, το 35% των ΕΛΠΕ και του 17% της ΔΕΗ, ενώ μεγάλο ερώτημα αποτελεί το πώς θα ξεπεραστούν τα προβλήματα που μέχρι στιγμής αντιμετωπίζει το πρότζεκτ του Ελληνικού.

Η διαδικασία της πώλησης του 66% του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) είναι σε προχωρημένο στάδιο. Το διεκδικούν η κοινοπραξία των Snam SpA (Ιταλία), Enagas internacional SLU(Ισπανία), Fluxys SA (Βέλγιο) και NV Nederlandse Gasunie (Ολλανδία), όπως και η ισπανική εταιρεία Regasificadora del Noroeste SA σε συνεργασία με τη ρουμανική Transgaz. Το ποσό που θα εισπράξει το Δημόσιο, σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, ανέρχεται σε 188 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, όμως, ο πήχης των προσφορών τοποθετείται σε τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ. Κι αυτό επειδή η εταιρεία εμφάνισε καθαρά κέρδη για το 2017 ύψους 85 εκατ. ευρώ, ποσό που υπερβαίνει κατά δυόμισι φορές το αντίστοιχο του 2016, με τα ταμειακά διαθέσιμα να διαμορφώνονται σε 227 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τα ΕΛΠΕ υπάρχουν σενάρια εναλλακτικών τρόπων αξιοποίησης του κρατικού ποσοστού καθώς πρόκειται για μια επιχείρηση με κέρδη – ρεκόρ, της οποίας η διάθεση ποσοστού συνεπάγεται πολύ υψηλά τιμήματα, και το υπουργείο Οικονομικών είναι λογικό να μην θέλει να οδηγηθεί σε λύση που θα αποφέρει λιγότερα απ’ όσα εκτιμάται ότι αξίζει η εταιρεία. Λέγεται μάλιστα ότι μεγάλος ξένος οίκος αποτίμησε πρόσφατα την αξία των ΕΛΠΕ στα 4,8 δισ. ευρώ.

Σημειωτέον ότι ο υποψήφιος αγοραστής θα αναλάβει και το χρέος τους, ύψους 2 δισ. ευρώ. Η ίδια μελέτη επιχειρούσε να απαντήσει στο ερώτημα κατά πόσο υπάρχουν ενδιαφερόμενοι επενδυτές για τα ΕΛΠΕ, ικανοί να κα-ταβάλουν αυτά τα ποσά. Από την έρευνα προέκυπτε ότι καμία δυτική εταιρεία δεν θα ήταν διατεθειμένη να δώσει τέτοια κεφάλαια, ενώ πολύ δύσκολα θα βρισκόταν ακόμη και εταιρεία τρίτης χώρας, όπως για παράδειγμα κινεζική.

Στη περίπτωση των ΕΛΠΕ θυμίζουμε ότι έχουν αρχίσει συζητήσεις μεταξύ Δημοσίου και Ρaneuropean, που ελέγχει το 45,47% της εταιρείας, για τη διάθεση σε στρατηγικό επενδυτή ενός ποσοστού της τάξης του 51% συν το μάνατζμεντ. Υπενθυμίζουμε ότι ο προϋπολογισμός του 2018 μιλά για έσοδα 850 εκατ. ευρώ από τη διάθεση των ποσοστών σε ΕΛΠΕ, ΔΕΣΦΑ, ΔΕΗ.

Επενδύσεις 8 δισ. λόγω Ελληνικού

Το ζητούμενο για το μεγαλύτερο εγχώριο έργο αστικής ανάπλασης των τελευταίων δεκαετιών είναι να ολοκληρωθούν οι λεγόμενες αναβλητικές αιρέσεις, ώστε να προχωρήσει το οικονομικό κλείσιμο της αποκρατικοποίησης, που θα απελευθερώσει συνολικές επενδύσεις ύψους 8 δισ. ευρώ. Τα βασικότερα από τα προαπαιτούμενα που θα πρέπει να ολοκληρωθούν αφορούν:

♦Την έγκριση με προεδρικό διάταγμα του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης της έκτασης.

♦Την ολοκλήρωση του διεθνούς διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνο εντός του ακινήτου.

♦Τη μετεγκατάσταση σε άλλους χώρους των φορέων που βρίσκονται στην έκταση.

Σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό η ολοκλήρωση των παραπάνω διαβημάτων τοποθετείται μέσα στο 2018, οπότε αναμένεται η καταβολή στο Δημόσιο της πρώτης δόσης, ύψους 300 εκατ. ευρώ, από συνολικά 915 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στο τίμημα που έχει προσφέρει η Lamda Development.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ