Έχουν τριπλασιαστεί πλέον οι τιμές των ναύλων για μεγάλα πλοία μεταφορά ξηρού φορτίου σε σχέση με τα μέσα επίπεδα της περασμένης δεκαετίας. Αυξήθηκαν επίσης τα ναύλα και για τα μικρότερα πλοία.

Ειδικότερα, στο υψηλότερο σημείο από το Νοέμβριο του 2009 βρέθηκε την Παρασκευή ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, Baltic Dry Index, με ώθηση από τα κέρδη σε όλα τα μεγέθη πλοίων. Ο δείκτης αυξήθηκε 10,6% σε εβδομαδιαία βάση.

Στο προσκήνιο βρίσκονται, όπως συνήθως, τα μεγάλα πλοία του κλάδου, τα capesizes (χωρητικότητας περίπου 180.000 dwt), τα οποία μεταφέρουν κυρίως σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα. Τα κέρδη των εν λόγω πλοίων έχουν σπάσει το “φράγμα” των 50.000 δολαρίων την ημέρα, και στο τέλος της εβδομάδας άγγιξαν τα 53.240 δολάρια ημερησίως. Πρόκειται, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, για ποσό τρεις φορές υψηλότερο από τα μέσα ναύλα της περασμένης δεκαετίας.

Στα μικρότερα μεγέθη, τα panamaxes (χωρητικότητας περίπου 82.000 dwt), τα οποία μεταφέρουν άνθρακα ή σιτηρά, κέρδιζαν την Παρασκευή 35.138 δολάρια την ημέρα και τα supramaxes (χωρητικότητας περίπου 58.000 dwt) 36.738 δολάρια ημερησίως.

Τελευταία εξέλιξη που ωθεί ακόμη υψηλότερα τα ναύλα είναι η νέα συμφόρηση στην Κίνα, η οποία μειώνει την προσφορά πλοίων, σε ένα περιβάλλον αυξημένης ζήτησης.

Υπολογίζεται ότι το 5,3% του συνολικού στόλου πλοίων τύπου capesize, περιμένει να εξυπηρετηθεί έξω από λιμένες της ασιατικής χώρας. Πέρα από τα προβλήματα που ταλανίζουν την εφοδιαστική αλυσίδα από το ξεκίνημα του έτους, ένας τυφώνας διατάραξε τη λειτουργία αρκετών λιμανιών, δυσχεραίνοντας την κατάσταση.

Την ίδια ώρα, o άνθρακας στηρίζει το στόλο ξηρού φορτίου, με τις τιμές του εμπορεύματος να έχουν ανέλθει στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 13 ετών. Οι αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα, μετά και την άτυπη απαγόρευση της Κίνας στις εισαγωγές άνθρακα από την Αυστραλία, έχουν ενισχύσει τις αποστάσεις των διαδρομών (τονο-μίλια μεταφοράς άνθρακα) και κατ’ επέκταση τα ναύλα. Η μεταφορά άνθρακα από τα capes έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ στο τρίτο τρίμηνο του έτους.

Επίσης, ώθηση στην αγορά των μεγάλων capes δίνει η άνοδος στις εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία στην Κίνα. Ο κ. Sand επισημαίνει ότι το μερίδιο της Κίνας στις εισαγωγές του εν λόγω εμπορεύματος έχει αυξηθεί φέτος, γεγονός που ωφελεί τη ναυλαγορά: Όσο μεγαλύτερες είναι οι ποσότητες που κατευθύνονται στην ασιατική χώρα, τόσο μεγαλύτερα είναι και τα τονο-μίλια, λόγω της μακρινής απόστασης.

Έπεσε η παραγωγή χάλυβα μειώθηκαν οι τιμές

Ωστόσο, παρά τη γενικότερη ευφορία, οι αναλυτές λαμβάνουν ορισμένα ανησυχητικά σημάδια από την Κίνα, η οποία είναι και ο καταλύτης της αγοράς. “Η παραγωγή χάλυβα υποχώρησε περισσότερο από 12% τον Αύγουστο, σε ετήσια βάση. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια ποσοστιαία πτώση, από την παγκόσμια οικονομική κρίση” σημειώνει ο αναλυτής της Braemar, Nick Ristic. Παράλληλα, οι τιμές σιδηρομεταλλεύματος έχουν μειωθεί σχεδόν κατά το ήμισυ από τον περασμένο Μάιο.

“Οικονομικοί παράγοντες, όπως η βιομηχανική παραγωγή, οι επενδύσεις σε υποδομές και  οι λιανικές πωλήσεις κατέγραψαν πρόσφατα τις χαμηλότερες επιδόσεις απ’ όταν η πανδημία χτύπησε την Κίνα στις αρχές του 2020” υπογραμμίζει ο κ. Ristic, εγείροντας ερωτηματικά για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές ζήτησης εμπορευμάτων ξηρού φορτίου από τον ασιατικό “γίγαντα”.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ