Παρουσιάστηκε χτες στο Ώστιν το πλαίσιο αλλαγών που θα γίνουν το 2020 με στόχο να βελτιώσουν την εικόνα του σπορ.

Του Τάκη Πουρναράκη

Η F1 έχει σήμερα σημαντικά προβλήματα σε τρία επίπεδα: ανταγωνισμού, αποδοτικότητας, απήχησης. Όλα απορρέουν από την ίδια δομική στρέβλωση που προκαλεί η Συμφωνία Ομόνοιας μεταξύ των ομάδων: Οι ισχυροί καρπούνται την μερίδα του λέοντος από τα τηλεοπτικά δικαιώματα και γι’ αυτό παραμένουν ισχυροί. Οι μικροί παίρνουν λίγα και γι’ αυτό κυρίως, παραμένουν μικροί.

Αν αντιπαραβάλλει κανείς σήμερα, τη βαθμολογία των κατασκευαστών με τους προϋπολογισμούς είναι ξεκάθαρο πως «ότι πληρώνεις παίρνεις». Οι πρώτοι ξοδεύουν τα περισσότερα, οι τελευταίοι τα λιγότερα.

Ας δούμε ένα παράδειγμα: Προχτές η ομάδα μπάσκετ του Ολυμπιακού έκανε την έκπληξη και κέρδισε στην έδρα της, την ΤΣΣΚΑ, που έχει πολλαπλάσιο προϋπολογισμό. Αυτό δεν μπορεί να γίνει ποτέ στη F1, αποκλείεται όπως έχουν σήμερα τα πράγματα να κερδίσει στα ίσα κάποια εκ των McLaren, Renault, Toro Rosso, Alfa Romeo, Williams, Racing Point, Haas.

Για να λύσει αυτό το πρόβλημα η εταιρεία που διαχειρίζεται τα εμπορικά δικαιώματα της F1, η Liberty Media επιχειρεί αλλαγές από το 2021. Οι αλλαγές αυτές παρουσιάστηκαν χτες στο Ώστιν από τον επικεφαλής της F1, Τσέις Κάρι, τον αγωνιστικό διευθυντή Ρος Μπρον και τον τεχνικό διευθυντή Νικόλα Τομπάζη που είναι επίσης επικεφαλής της FIA σε θέματα τεχνολογίας μονοθεσίων.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της F1 οι στόχοι που ετέθησαν είναι:

– Να βελτιωθεί η δυνατότητα του μονοθεσίου να πιέζει το προπορευόμενο

– Να αμβλυνθούν οι διαφορές ανάμεσα στις ομάδες

– Να βελτιωθεί η αποδοτικότητα, μειώνοντας το κόστος ώστε να προκύψει βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο

– Να καταστεί αξιοποιήσιμη στα επιβατικά οχήματα η τεχνολογία της F1

–  Να είναι όμορφα τα μονοθέσια

Είμαστε βέβαιοι πως η δουλειά του Νικόλα Τομπάζη όσον αφορά στην αεροδυναμική των μονοθεσίων θα αποδειχτεί άριστη. Η εμπρός απλή αεροτομή, η απουσία πλαϊνών αεροδυναμικών, το λείο πάτωμα που παράγει αναρρόφηση, όλα αυτά θα λειτουργήσουν ώστε να μπορούν οι οδηγοί να μάχονται πτέρυγα με πτέρυγα.

Απλούστερη η εμπρός αεροτομή, επικυκλικές οι εισαγωγές ψυγείων, μορφοποιητής αέρα στους 18ρηδες τροχούς, μικρότερο κάλυμμα μηχανής, μικρότεροι αεραγωγοί φρένων, μεγάλη πίσω αεροτομή.

Το ελάχιστο βάρος αυξάνεται από τα 743kg στα 768kg
Aπλοποίηση αναρτήσεων τροχούς 18 ιντσών, μεγαλύτερους δίσκους φρένων, διατηρούνται οι ηλεκτρικές κουβέρτες.

Αυξάνονται οι διαστάσεις του καθίσματος ώστε να χωρούν και πιο ψηλοί οδηγοί.

Με τα παραπάνω αναμένεται τα μονοθέσια να είναι περίπου 3.5 δευτερόλεπτα ύρο πιο αργά ανά γύρο: «Μια θυσία απαραίτητη» σύμφωνα με το συμπατριώτη μας και κορυφαίο μηχανικό Νικόλα Τομπάζη.

Στο αθλητικό μέρος εγκρίθηκε διεύρυνση του προγράμματος έως και τους 25 αγώνες ενώ κάθε Grand Prix θα διαρκεί πλέον 3 μέρες με τις δραστηριότητες για της Πέμπτης να ενσωματώνονται στο πρόγραμμα της Παρασκευής.

Για οικονομία θα υπάρξουν περαιτέρω περιορισμοί σε δουλειές στο εργοστάσιο όπως το δυναμόμετρο, τις υβριδικές μηχανές, τις προσομοιώσεις στην αεροδυναμική σήραγγα. Αντίθετα αναβαθμίζεται ο ρόλος των υπολογιστών και του CFD.

Ο περιορισμός στους προϋπολογισμούς των ομάδων θα είναι 175 εκατομμύρια δολάρια για 21 αγώνες και θα αυξάνεται κατά ένα εκατομμύριο για κάθε επιπλέον Grand Prix. Σ’ αυτόν δεν περιλαμβάνονται οι αμοιβές των οδηγών, των 3 κορυφαίων στελεχών της ομάδας και τα χρήματα των προωθητικών ενεργειών.

Αν αξιολογήσει κανείς ότι οι πιο φτωχές ομάδες φέτος όπως οι Williams, Racing Point, Haas τη βγάζουν με 8ψηφια ποσά αντιλαμβάνεται ότι το αδιέξοδο παραμένει υπαρκτό. Για ν’ ανέβει ο ανταγωνισμός πρέπει να υπάρξει κατανομή των τηλεοπτικών εσόδων σε 10 ίσα μέρη. Αλλά γι’ αυτό ούτε ν’ ακούσουν δε θέλουν οι μεγάλοι!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ