ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Αθανάσιος Κελέμης, Δρ-Μηχανικός, Γενικός Διευθυντής & Μέλος ΔΣ, Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο

Για τον ρόλο των ελληνικών logistics, τα εμπόδια αλλά και τις προοπτικές, μιλά στο ΧΡΗΜΑ ο Αθανάσιος Κελέμης, δρ-μηχανικός, γενικός διευθυντής και μέλος του ΔΣ του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου.

Ο τελευταίος αναφέρεται επίσης στην έλλειψη εθνικής στρατηγικής για τα logistics, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να βρίσκονται αιχμάλωτες χαοτικών διαδικασιών.

 

Ποιος είναι ο ρόλος των logistics στην Ελλάδα;

Ο κλάδος των logistics είναι κομβικός για την οικονομία, καθότι δίνει μεγάλες ευκαιρίες για ανάπτυξη και πολλαπλασιαστικά οφέλη σε χώρες όπως η Ελλάδα, με σημαντική γεωγραφική θέση, αλλά και ένα εκτεταμένο δίκτυο υποδομών στις μεταφορές, όπως οδικές αρτηρίες, λιμάνια, αεροδρόμια και σιδηροδρομικές συνδέσεις. Κατά συνέπεια, η χώρα μπορεί κάλλιστα να καταστεί διαμετακομιστικός κόμβος για την Ευρώπη.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο τομέας των logistics στην Ελλάδα παράγει περίπου το 6% του ΑΕΠ ή το 9,5% συμπεριλαμβανομένων των ιδίων των υπηρεσιών logistics που παρέχονται εσωτερικά από πολλές εμπορικές και μεταποιητικές επιχειρήσεις, ενώ απασχολεί σήμερα περί τους 200.000 εργαζόμενους, ήτοι το 4,7% των συνολικά απασχολούμενων στη χώρα.

Η συνεχώς ανοδική θέση του λιμένα του Πειραιά –μετά την επένδυση της COSCO– στη διεθνή κλίμακα λιμένων διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, η ανοδική πορεία του λιμένα Θεσσαλονίκης, αλλά και η γεωγραφική θέση της χώρας και οι νέες επενδύσεις, όπως το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, δίνουν στον κλάδο των logistics ιδιαίτερη δυναμική, την οποία οι ελληνικές επιχειρήσεις θα αναδείξουν.

 

Πώς θα εξυπηρετηθούν οι επιχειρήσεις και οι μεταφορές;

Υπάρχουν πολλά βήματα που πρέπει να υλοποιηθούν, ώστε να μπορέσει η εφοδιαστική αλυσίδα να στηρίξει την προσπάθεια της Ελλάδας για ισχυρή ανάπτυξη. Βασικότερο αυτών είναι η αλλαγή νοοτροπίας στις επιχειρήσεις, ώστε μέσα από συνέργειες να διαμορφωθεί μια σωστά δομημένη εφοδιαστική αλυσίδα, που θα αξιοποιήσει την ψηφιακή μετάλλαξη του επιχειρείν, τονώνοντας την εξωστρέφεια. Παράλληλα, Πολιτεία και φορείς οφείλουν:

  • να τρέξουν την ολοκλήρωση της Εθνικής Στρατηγικής για τα Logistics, καθότι το τοπίο παραμένει «θόλο» σε ό,τι αφορά τις αδειοδοτήσεις, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να είναι αιχμάλωτες σε έναν κυκεώνα διαδικασιών,
  • να αναβαθμίσουν τις υποδομές των λιμανιών,
  • να καταστήσουν περισσότερο ευέλικτα τα λιμάνια της χώρας, κυρίως τα περιφερειακά, όπως της Αλεξανδρούπολης, του Βόλου ή της Καλαμάτας, που προσφέρουν ευκαιρίες οι οποίες δεν έχουν ακόμη αξιοποιηθεί επαρκώς,
  • να βελτιστοποιήσουν τους οδικούς άξονες και τις σημάνσεις τους,
  • να αναπτύξουν και να αναδιαρθρώσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο,
  • να βελτιώσουν τη διασύνδεση της νησιωτικής χώρας,
  • να εξασφαλίσουν κίνητρα για επενδύσεις στις υπάρχουσες επιχειρήσεις, αλλά και σε νέους φορείς,
  • να δώσουν έμφαση στην εκπαίδευση νέων στελεχών,
  • και, τέλος, να εντάξουν την Ελλάδα σε διεθνείς αλυσίδες αξίας με την παραγωγή ενδιάμεσων προϊόντων και αγαθών.

 

Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες του επιμελητηρίου για τον κλάδο;

Στο Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο λειτουργεί από το 2015 Κλαδική Ομάδα Εργασίας Μελών για τα Logistics, με στόχο τη διάχυση της τεχνογνωσίας, την ανταλλαγή απόψεων και νέων ευκαιριών για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου των logistics, ενώ με κεντρικό μήνυμα «Eλλάδα Νέα Πύλη προς την Ευρώπη», δεκατρείς δυναμικές εταιρείες του κλάδου συμμετείχαν φέτος, όπως και πριν από δύο χρόνια, στο Ελληνικό Ομαδικό Περίπτερο του Επιμελητηρίου στη διεθνή έκθεση για logistics, μεταφορές, IT και διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, “transport logistic”, που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Ιούνιο στο Μόναχο.

Η συμμετοχή στην έκθεση, που είναι η μεγαλύτερη διεθνώς, αποτέλεσε πρωτοβουλία του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, στο πλαίσιο της λειτουργίας του ως φορέας “One Stop Shop” για τις ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες θέλουν να εντείνουν την εξωστρεφή τους δράση. Στην έκθεση, για την οποία το επιμελητήριο είναι επίσημος αντιπρόσωπος στην Ελλάδα και την Κύπρο, συμμετείχαν έξι επιπλέον ελληνικές εταιρείες του κλάδου ως μεμονωμένοι εκθέτες.

Στην ίδια κατεύθυνση, το επιμελητήριο διοργάνωσε επιχειρηματική αποστολή στην “transport logistic 2019” και στήριξε B2B συναντήσεις, για να διερευνηθούν νέες επιχειρηματικές δυνατότητες από συμμετέχουσες στην πρωτοβουλία εταιρείες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο είχε διοργανώσει πρόσφατα επισκέψεις στους λιμένες της Βρέμης και του Αμβούργου, σε μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, σε επιχειρήσεις και σε εξειδικευμένο πανεπιστήμιο logistics, με σκοπό την εξοικείωση με τις υποδομές στη Γερμανία, την απόκτηση τεχνογνωσίας, καθώς και τη δικτύωση και ενίσχυση της διμερούς επιχειρηματικής συνεργασίας.

Το επιμελητήριο επενδύει επίσης στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση νέων στελεχών σε τεχνικά επαγγέλματα που εντάσσονται στον ευρύτερο κλάδο των μεταφορών, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ), τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και τις ΕΠΑΣ του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ).

Το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο προγραμματίζει για το 2021 τη διοργάνωση Ελληνικού Ομαδικού Περιπτέρου στην “transport logistic”, που θα πραγματοποιηθεί από τις 4 έως τις 7 Μαΐου 2021 στο Εκθεσιακό Κέντρο του Μονάχου.

……………………..

Περιοδικό ΧΡΗΜΑ, τευχ. Σεπτέμβριος-Οκτώβριος

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ