του Ιωάννη Ρουκά

Είναι πια σαφές, ότι η βαριά μας βιομηχανία, ο Τουρισμός, φέτος θα δεχτεί βαρύ πλήγμα λόγω Κορονοϊού.

Οι αντοχές του Κλάδου δεν είναι μεγάλες, παρά τις πολύ καλές χρονιές που βίωσε πρόσφατα. Είναι κρίμα, διότι οι προβλέψεις για φέτος ήταν ακόμα καλύτερες.

Προκρατήσεις, νέες επενδύσεις, Κυβερνητική αλλαγή θετική σε Επενδύσεις και Εξωστρέφεια. Οι προοπτικές ήταν εξαιρετικές. Όμως, ήρθε ο Κορωνοϊός και δείχνει ότι φέτος θα βιώσουμε και στον Τουρισμό μία δύσκολη χρονιά.

Και φυσικά, αυτό αφορά και όλα τα επαγγέλματα και Κλάδους που δουλεύουν με τον Τουρισμό. Προμηθευτές, Εστίαση, Συνέδρια κλπ.

Και να περάσει γρήγορα, που το ευχόμαστε όλοι να περάσει γρήγορα, ο ιός από τη Χώρα μας, δεν είμαστε βέβαιοι ότι το ίδιο θα γίνει και με τους πελάτες μας του Εξωτερικού.

Δεν γνωρίζουμε ακόμα την έκταση της ζημιάς που θα έχει γίνει σε Χώρες – πελάτες μας όπως η Κίνα, η Ευρώπη, η Ρωσία, ακόμα και οι ΗΠΑ. Με τις κινήσεις του Κλάδου, με τον εκσυγχρονισμό των Ξενοδοχειακών Μονάδων, την εμφανή βελτίωση της παροχής Υπηρεσιών, ο Ελληνικός Τουρισμός είχε αρχίσει να “πουλάει ακριβά”.

Στους ξένους όμως.

Και δεν αναφέρομαι φυσικά στα γνωστά πακέτα all inclusive τα οποία δεν αφήνουν και μεγάλο περιθώριο ούτε στα ξενοδοχεία αλλά φυσικά ούτε και στην τοπική Οικονομία.

Παράλληλα όμως, οι Ελληνικοί προορισμοί, είχαν αρχίσει να γίνονται “ακριβοί” για εμάς τους Έλληνες. Χωρίς κάποιο πακέτο από το εξωτερικό, για πολλούς από εμάς, μία εβδομάδα διακοπές σε ένα κλασικό προορισμό, είχε κόστος ενός μισθού ή και παραπάνω.

Τώρα όμως;

Ποιος θα γεμίσει τα ξενοδοχεία μας; Ακόμα και εάν η εξάπλωση του ιού κοπάσει, πώς θα έρθουν οι ξένοι τουρίστες εδώ; πώς θα ελεγχθούν σχετικά με την υγεία τους; Ακόμα και εάν έρθουν, όταν φύγουν πώς θα γίνεται η αλλαγή στα καταλύματα;

Θα απολυμαίνονται τα δωμάτια και όλοι οι χώροι κάθε φορά; Ερωτήματα που εύλογα γεννιόνται.

Νέοι Καιροί. Νέα ήθη.

Μήπως λοιπόν, ο Ξενοδοχειακός μας Κλάδος θα πρέπει να στραφεί (άκουσον, άκουσον) προς “τα μέσα”; Προς τους Έλληνες πελάτες;

Προς όλους εμάς, που κάτω από προϋποθέσεις, παραδοσιακά αν θέλετε, θα βγούμε και έξω από το ξενοδοχείο για να φάμε, να πιούμε καφέ, να κάνουμε μια βόλτα;

Μήπως θα πρέπει να βγουν ελκυστικά πακέτα. που θα προσφέρουν οικονομικές διακοπές στους Έλληνες, που βγαίνοντας από τον εγκλεισμό, θα αναζητούν εκτόνωση, αλλά με λογικό κόστος, διότι λίγο – πολύ όλοι, θα είμαστε λαβωμένοι από την Κρίση του Κορονοϊού;

Έτσι τα ξενοδοχεία, θα είναι γεμάτα. Θα μπορούν να βγάλουν το κόστος τους τουλάχιστον από το να μείνουν κλειστά, με τα έξοδα και τα δάνεια να τρέχουν.

Έτσι θα μείνουν ζωντανοί οι προορισμοί σε όλη τη Χώρα, θα κινηθεί το χρήμα, έστω και λίγο από το να μείνουν όλοι στο καβούκι τους. Είναι σκέψεις και προβληματισμοί που πιστεύω ότι θα πρέπει να απασχολήσουν τον Κλάδο συνολικά για το δύσκολο καλοκαίρι που φαίνεται ότι έχει μπροστά του, φέτος.

Μέχρι τότε, #Μενουμεσπιτι!

{Ο κ. Ιωάννης Ρουκάς είναι Οικονομολόγος Πρόεδρος Ομάδας Διοίκησης Ελληνικού Ινστιτούτου Οικονομικής Διοίκησης ΕΕΔΕ Μακεδονίας}

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ