Στον Χρήστο Ν. Κώνστα

Η γνωριμία με τον Γεώργιο Τανισκίδη τρέχει πίσω στον χρόνο, περίπου 30 χρόνια. Ανέκαθεν ο λόγος του ήταν αιρετικός, αιχμηρός, σύντομος και περιεκτικός. Ο Γεώργιος Τανισκίδης αγαπά τις προκλήσεις, τρέφεται από τις δυσκολίες τους.

Θεωρεί πως κάθε πρόκληση είναι ένα «αμπέλι». Ο καλός «αμπελουργός» παρακολουθεί το άνθος να βγαίνει, ακολουθεί ο καρπός, ο τρύγος. Στο τέλος, απολαμβάνει γουλιά-γουλιά το νέο «κρασί». 

Ο Γεώργιος Τανισκίδης γνωρίζει καλά τα μυστικά του τραπεζικού επαγγέλματος, αφού είχε την τύχη να ξεκινήσει από την αρχή τέσσερις τράπεζες. Του αρέσει να σχεδιάζει μια τράπεζα από το μηδέν και να τη διαμορφώνει σύμφωνα με αυτό που εκείνος θεωρεί σύγχρονη αντίληψη στην εξυπηρέτηση των αναγκών της οικονομίας. Και μάλιστα δεν ακολουθεί το ίδιο μοντέλο. Θεωρεί ότι πρέπει πάντα να αφουγκραζόμαστε τα σημεία των καιρών. 

Ενώ ο ίδιος μεγαλούργησε στην καταναλωτική πίστη (τόσο επί Xiosbank όσο και επί Novabank-Millennium bank), για την Optima bank επέλεξε να μην έχει καθόλου καταναλωτική πίστη, αφού, όπως επισημαίνει, ο τομέας αυτός καταστράφηκε στη διάρκεια της δεκάχρονης κρίσης, κατά την οποία, όπως λέει χαρακτηριστικά, «εκπαιδεύσαμε τον Έλληνα να μην πληρώνει». 

Γνωρίζει καλά πως οι προκλήσεις δεν αντιμετωπίζονται από έναν μόνο άνθρωπο. Γι’ αυτό έχει αναπτύξει μια εξαιρετική ικανότητα στην επιλογή συνεργατών. Μια ομάδα που πιστεύει στο όραμά του και λειτουργεί συντονισμένα για την επίτευξη των στόχων. 

Αρέσκεται στο να μην επιτρέπει σε κανένα να έχει τον ρόλο του «αδύναμου κρίκου». Γιατί, όπως τονίζει, «αν υπάρχει αδύναμος κρίκος, εκεί θα σπάσει και η αλυσίδα». 

Στην περίπτωση της Optima bank, που σε λίγες μέρες διαβαίνει το κατώφλι του Χρηματιστηρίου της Αθήνας, η ομάδα που δημιούργησε παράγει πάντα ένα “optimum” αποτέλεσμα. Κι όχι μόνο αυτό. Όλη η ομάδα είναι ταγμένη στον οραματικό του στόχο: Να μετατρέψει την τραπεζική συναλλαγή σε μια ευχάριστη εμπειρία. 

Όσο για εμένα, οφείλω να πω ότι όσες φορές συναναστράφηκα μαζί του ποτέ δεν βαρέθηκα, ποτέ δεν σκέφτηκα ότι παίρνω μια συνέντευξη που είναι «μία από τα ίδια». 

Μόλις γιορτάσατε τα τέταρτα γενέθλια της Optima bank. Από την ημέρα που γεννήθηκε η τράπεζα, στις 31 Ιουλίου του 2019, έχετε σπάσει όλα τα ρεκόρ. Κερδοφορία από την πρώτη χρονιά, ανάπτυξη δικτύου και μεγεθών, σύγχρονη αντίληψη τραπεζικής και τώρα εισαγωγή στο χρηματιστήριο. Για εσάς, κύριε Τανισκίδη, δεν είναι η πρώτη τράπεζα που μεγαλώνετε…

Ό,τι έγινε μέσα σ’ αυτά τα τέσσερα χρόνια, ό,τι αναφέρατε και ό,τι γίνεται σήμερα, μαζί με την είσοδο στο Χρηματιστήριο Αθηνών, είναι απλά το αποτέλεσμα μιας συντονισμένης ομαδικής δουλειάς, με στρατηγική, συνέπεια, κόπο και όραμα. 

Έχετε δίκιο, η Optima bank ακολουθεί μια νέα, σύγχρονη, διαφορετική τραπεζική φιλοσοφία. Είμαστε μια τράπεζα που στοχεύει να προσφέρει όχι απλώς καλά προϊόντα και υπηρεσίες, αλλά τη βέλτιστη τραπεζική εμπειρία. Δημιουργήσαμε το σύγχρονο μοντέλο της προσωποποιημένης εξυπηρέτησης. 

Εσείς, που έχετε επισκεφθεί καταστήματα της Optima bank, έχετε δει τους σύγχρονους, μοντέρνους αλλά και λειτουργικούς χώρους, είδατε ότι δεν υπάρχουν πουθενά τα παραδοσιακά «τραπεζικά γκισέ». Μπορείτε να πιστοποιήσετε ότι η καθολική προσωπική εξυπηρέτηση του πελάτη αναδεικνύεται από την πρώτη στιγμή που μπαίνει στο κατάστημα. 

Μιλήσατε για την προηγούμενη τραπεζική εμπειρία μου. Πράγματι, πρέπει κάποιος να αντιλαμβάνεται ότι κάτι που δούλεψε την προηγούμενη δεκαετία μπορεί να μη δουλέψει την επόμενη. Αλλά αν το καλοσκεφτείτε, το business model δεν έχει αλλάξει. Στηρίζεται στο υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης, που κάνει κάθε πελάτη να νιώθει ξεχωριστός κάθε φορά που επικοινωνεί με την Optima bank, είτε στο κατάστημα είτε μέσω των ψηφιακών μας καναλιών. 

Ήταν φιλοδοξία μας, και πιστεύω ότι το έχουμε καταφέρει, η Optima bank να αποτελεί την «τράπεζα αναφοράς» για ολόκληρο τον κλάδο στη χώρα μας.

Η είσοδος της Optima bank στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, η πρώτη εισαγωγή τράπεζας τα τελευταία 17 χρόνια, πραγματοποιείται σε μια περίοδο που η ελληνική κεφαλαιαγορά είναι πολύ «της μόδας» διεθνώς, αναβαθμίζεται και προσελκύει άλλης ποιότητας επενδυτικά κεφάλαια. Εσείς πώς θα διαχειριστείτε αυτήν την «άνοιξη» του ελληνικού χρηματιστηρίου;

Πολύ σωστά αναφέρετε πως η Optima bank θα είναι η πρώτη τράπεζα ύστερα από 17 χρόνια που θα εισαγάγει τις μετοχές της στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Ωστόσο γνωρίζουμε πολύ καλά τη συγκεκριμένη αγορά από «μέσα» και, τολμώ να πω, είμαστε κομμάτι αυτής της «άνοιξης» του Χρηματιστηρίου Αθηνών. 

Είμαστε η μόνη ελληνική τράπεζα στην οποία ο χρηματιστηριακός της κλάδος είναι ενσωματωμένος στην τράπεζα και όχι ανεξάρτητη εταιρεία. Η τράπεζα διαθέτει ισχυρό και έμπειρο χρηματιστηριακό κλάδο, με πολλαπλές βραβεύσεις, αναγνωρισμένο για τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες που προσφέρει σε επενδυτές στις χρηματαγορές της Ελλάδας, της Κύπρου, αλλά και σε όλα τα ξένα χρηματιστήρια. Μάλιστα, πριν από περίπου ένα χρόνο, το Χρηματιστήριο Αθηνών μάς βράβευσε για τη συνολική συνεισφορά μας ως ανάδοχος στην ανάπτυξη της αγοράς ομολόγων. 

Πιστεύουμε στον ρόλο της κεφαλαιαγοράς και επιδιώκουμε να έχουμε διαχρονικά μια ουσιαστική και παραγωγική παρουσία, η οποία θα αποτυπώνεται ως πραγματική αξία για όλους. Θα συνεχίσουμε να λειτουργούμε με αυτή τη φιλοσοφία και είμαστε αισιόδοξοι πως και η ελληνική οικονομία, όπως και το Χρηματιστήριο Αθηνών, θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται μεθοδικά και προσεκτικά. 

Έχετε ήδη καταγράψει ένα πανελλήνιο-παγκόσμιο ρεκόρ. Μια νεοσύστατη τράπεζα κάνει break even από τον δεύτερο χρόνο λειτουργίας της και παρουσιάζει κέρδη 42,4 εκατ. ευρώ (το 2022 σε επίπεδο ομίλου) μετά από φόρους. Ποιο είναι το μυστικό; Ποιο είναι το επόμενο βήμα;

Η διοίκηση της τράπεζας έχει πλήρη εικόνα όλων των μεγεθών της σε καθημερινή βάση, έχει πλήρη επίγνωση όλων των επιμέρους θεμάτων και γνωρίζει με ακρίβεια πού να οδηγήσει την τράπεζα. Μελετούμε προσεκτικά όλα τα επιμέρους αποτελέσματα, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, και κοιτάμε να βελτιωνόμαστε συνεχώς. Γιατί, ξέρετε, αυτό που ζητά σήμερα ο πελάτης από μια τράπεζα είναι να μην ταλαιπωρείται, να μη χάνει τον χρόνο του και κυρίως να βρίσκει λύσεις στα μέτρα του. 

Αφού όμως ψάχνετε για το «μυστικό», μπορώ να σας αποκαλύψω το εξής: Σε όλα μας τα καταστήματα παρέχουμε το ίδιο επίπεδο τραπεζικής εξυπηρέτησης. Δεν χρειάζεται να ψάχνετε για τον «γνωστό διευθυντή», τον «καλό υπάλληλο» για να σας εξυπηρετήσει άμεσα και σωστά. Για εμάς ο Πελάτης γράφεται με «Π» κεφάλαιο. Θεωρούμε πως αυτό είναι ένα ισχυρότατο συγκριτικό πλεονέκτημα. 

Επιλέξαμε να επενδύσουμε πρώτα και κύρια στους ανθρώπους μας, στελέχη με γνώση και εμπειρία στην τραπεζική αγορά. Αλλά και ανθρώπους που νοιάζονται, που αντιλαμβάνονται το ρόλο τους δίπλα σε κάθε πελάτη. Στελέχη που συνδυάζουν την εμπειρία με το πάθος για δημιουργία. 

Όμως δεν επαναπαυόμαστε! Όταν ξεκινήσαμε, θέσαμε έναν στόχο. Να μετατρέψουμε την τραπεζική συναλλαγή σε μια ευχάριστη εμπειρία. Αυτός είναι ο οδηγός μας και για το μέλλον. Οι ίδιοι οι πελάτες μας και οι ανάγκες τους μας οδηγούν. Λαμβάνουμε υπ’ όψιν μας τα σχόλια και την άποψή τους, ώστε να βελτιωνόμαστε συνεχώς και να εξακολουθούμε να τους προσφέρουμε τη βέλτιστη εξυπηρέτηση. Τα πολύ υψηλά ποσοστά του δείκτη ικανοποίησης πελατών (Net Promoter Score) –τον οποίο μετράμε καθημερινά– επιβεβαιώνουν ότι η προσέγγισή μας ακουμπάει στις ανάγκες των πελατών μας, παρέχοντας πραγματικά τη βέλτιστη τραπεζική εμπειρία.

Σήμερα, έχετε ένα δίκτυο 27 καταστημάτων. Δεν θεωρείται μεγάλο. Από την άλλη πλευρά, έχει παρέλθει πλέον η εποχή που το μέγεθος του δικτύου φυσικών καταστημάτων απηχούσε την ισχύ των τραπεζών… Ποια είναι τα σχέδιά σας;

Η Optima bank «γεννήθηκε» το καλοκαίρι του 2019, όταν η Ireon Investments, θυγατρική της Motor Oil, προχώρησε στην εξαγορά της Επενδυτικής Τράπεζας Ελλάδος. 

Το πρώτο κατάστημα ξεκίνησε να λειτουργεί τον Οκτώβριο του 2019. Σήμερα, η τράπεζα διαθέτει δίκτυο 27 καταστημάτων (με τα 6 να λειτουργούν στην περιφέρεια). Με αυτό το μέγεθος δικτύου, η τράπεζα πραγματοποίησε, μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2023, κέρδη σε επίπεδο ομίλου 44,1 εκατ. ευρώ, ποσό που υπερβαίνει τα κέρδη όλου του προηγούμενου χρόνου. 

Το άνοιγμα νέων καταστημάτων θα έρθει μετά από πολύ προσεκτική μελέτη και ανάλυση των δεδομένων, όπως έχουμε κάνει μέχρι σήμερα. Θα γίνει σε πόλεις και περιφέρειες που διαχρονικά συγκεντρώνουν σημαντικό μερίδιο τραπεζικής δραστηριότητας και προσφέρουν στην ανάπτυξη της χώρας, σε όλους τους τομείς της οικονομίας. 

Άλλωστε, το μοντέλο «κάθε γωνιά και τράπεζα», όπως είπατε και εσείς, είναι ξεπερασμένο και μη βιώσιμο. Εμείς έχουμε περάσει από το παλιό “bricks and mortar” (σ.σ. μοντέλο ανάπτυξης αποκλειστικά μέσω καταστημάτων – τούβλα και τσιμέντο) στο “clicks and mortar”, δηλαδή σε έναν συνδυασμό φυσικών καταστημάτων και καινοτόμων ψηφιακών εργαλείων (χτυπήματα στο πληκτρολόγιο του υπολογιστή και τσιμέντο). Έχουμε δημιουργήσει ένα σύγχρονο phygital μοντέλο λειτουργίας συνδυάζοντας τα καλύτερα στοιχεία και από τους δύο κόσμους.

Υπάρχουν κάποιες γεωγραφικές περιοχές ή κάποιοι κλάδοι της οικονομίας που σας ενδιαφέρουν περισσότερο;

Όλοι οι κλάδοι μάς ενδιαφέρουν. Δεν τους ξεχωρίζουμε. Κάθε υγιής επιχείρηση που κατάφερε να επιβιώσει από τη δεκαετή κρίση και θέλει να αναπτυχθεί είναι εν δυνάμει πελάτης μας και στεκόμαστε δίπλα της. Γιατί απλά το αξίζει. 

Είμαστε μια τράπεζα που δεν έχει στενοχώριες από το παρελθόν. Δεν έχουμε να διαχειριστούμε κόκκινα δάνεια. Επομένως, όλες μας οι δυνάμεις επικεντρώνονται σε αναπτυξιακά έργα, σε βιώσιμες επιχειρηματικές κινήσεις, σε ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ. 

Δεν σας κρύβω ότι έχουμε πίστη στις δυνατότητες της ελληνικής επιχειρηματικότητας και στη δυναμική της ελληνικής οικονομίας. Ονειρευόμαστε να συμβάλλουμε στα αναπτυξιακά σχέδια κάθε επιχείρησης που θέλει να αναπτυχθεί, που έχει όραμα και σχέδιο και κοιτά το μέλλον με αισιοδοξία, όπως εμείς. 

Αντίστοιχα, για τους ιδιώτες πελάτες μας που ενδιαφέρονται να επενδύσουν τα χρήματά τους, έχουμε τη γνώση, την εμπειρία, τα εργαλεία και τα εξειδικευμένα στελέχη να παρέχουμε υπηρεσίες επενδυτικής τραπεζικής υψηλού επιπέδου. 

Μήπως, τώρα, με την εισαγωγή της Optima bank στο χρηματιστήριο, αποφασίσετε να μεγαλώσετε την εμβέλεια της τράπεζας με εξαγορές άλλων, μικρότερων χρηματοδοτικών οργανισμών;

Στα τέσσερα χρόνια της λειτουργίας μας, εξετάσαμε όλες τις ευκαιρίες που εμφανίστηκαν στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Είδαμε όλες τις μη συστημικές τράπεζες, ωστόσο κρίναμε ότι καμία εξαγορά δεν εξυπηρετεί το δικό μας επιχειρηματικό σχέδιο και δεν ταιριάζει με τη δική μας φιλοσοφία. 

Προχωράμε με τη στρατηγική και τον σχεδιασμό μας. Ωστόσο, αν το «ραντάρ» μας εντοπίσει κάποια ενδιαφέρουσα ευκαιρία, η οποία θα ταιριάζει στη στρατηγική μας και θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πελατών μας, βεβαίως και θα το εξετάσουμε. 

Το πώς φαντάζομαι το μέλλον της Optima bank θα σας το περιγράψω όσο πιο σύντομα και ξεκάθαρα γίνεται. Θέλουμε να είμαστε μια τράπεζα που θα βρίσκεται διαρκώς ένα βήμα μπροστά από την εποχή της. Μια τράπεζα που θα είναι σημείο αναφοράς για τον κλάδο και την οικονομία και ταυτόχρονα θα αποτελεί την πρώτη επιλογή για κάποιον που θέλει να επιλύσει ένα σύνθετο τραπεζικό πρόβλημα. 

Ποιος είναι ο Γεώργιος Τανισκίδης

Διαθέτοντας εμπειρία 30 ετών στον τραπεζικό χώρο, ο κ. Γεώργιος Τανισκίδης κατέχει τη θέση του προέδρου της Optima bank από τον Ιούλιο του 2019. 

Ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως δικηγόρος στο δικηγορικό γραφείο Rogers & Wells στη Νέα Υόρκη. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, εντάχθηκε στη Motor Oil Ελλάς. 

Η σταδιοδρομία του στον τραπεζικό χώρο ξεκίνησε το 1990 στη Xiosbank, ως επικεφαλής Consumer Business Group και Branch Network. Μετά την εξαγορά της Xiosbank (τέλη 1998) από την Τράπεζα Πειραιώς, ο κ. Τανισκίδης ανέλαβε τη θέση του γενικού διευθυντή και συμμετείχε στην Επιτροπή Στρατηγικού Σχεδιασμού. 

Από το 2002 έως τον Ιούνιο 2010, υπό την ιδιότητα του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Millennium bank Ελλάδος, ο κ. Τανισκίδης οδήγησε την τράπεζα στην υλοποίηση των στόχων της πολύ νωρίτερα του αναμενομένου. Στο ίδιο διάστημα, ηγήθηκε της εξαγοράς τραπεζικού ιδρύματος στην Τουρκία, που μετονομάστηκε σε Millennium bank Turkey και ως μέλος του διοικητικού της συμβουλίου είχε την ευθύνη της. 

Το 2011, δημιούργησε μια εταιρεία συμβούλων με εστίαση σε αναδιαρθρώσεις δανείων, αλλά και σε εξαγορές και συγχωνεύσεις. Έτσι, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξαγορά της Marfin Bank Ρουμανίας (νυν Vista Bank). Οραματίστηκε, επίσης, τη δημιουργία μιας τράπεζας χωρίς βεβαρημένο ιστορικό στην Ελλάδα. Επιδίωξε τον στόχο του και τελικά πέτυχε την εξαγορά της Επενδυτικής Τράπεζας Ελλάδος (νυν Optima bank). Ήδη η Optima bank έχει, στα τέσσερα χρόνια λειτουργίας της, μια αξιοθαύμαστη πορεία και αποτελεί τράπεζα αναφοράς στο ελληνικό τραπεζικό στερέωμα. 

Έχει διατελέσει για πολλά χρόνια μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών. Από το 2003 έως το 2005, διετέλεσε μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Visa International Europe. Σήμερα, συμμετέχει στα διοικητικά συμβούλια διαφόρων εταιρειών στους τομείς του εμπορίου, της μεταποίησης και της ναυτιλίας. 

Ο κ. Τανισκίδης είναι κάτοχος πτυχίου Νομικής από τη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου αποφοίτησε πρώτος τη τάξει, και Master of Laws (LLM) από τη Νομική Σχολή του University of Pennsylvania.

Διακρίσεις της Optima Bank

Η Optima bank, ήδη, στα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας της, έχει αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις και βραβεία από αναγνωρισμένους εγχώριους και διεθνείς θεσμούς, μεταξύ των οποίων:

  • 2 Customer Distinction Awards από το ΕΙΕΠ «Καινοτομία στην εμπειρία του πελάτη» & «Καλύτερη σχέση συνεργασίας με εξωτερικό πάροχο».
  • Καλύτερη Χρηματιστηριακή 2020 – Επιχειρηματικά Βραβεία Χρήμα.
  • Special Mention-Excellent Communications Design, Corporate Identity, German Design Awards, 2020.
  • Winner-Excellence in Brand Strategy and Creation/“Brand Design-Corporate Brand”, German Brand Awards 2021.
  • 2 Βραβεία στα Interior Design Awards 2021 για το design των καταστημάτων της και τον χώρο των κεντρικών της γραφείων.
  • 2 Βραβεία στα Mobile Excellence Awards 2022 στις κατηγορίες “Banking & Payment Services’’ και “UI/UX”.
  • Βραβείο Silver στα Digital Finance Awards 2022, στην κατηγορία “Best Mobile App”.
  • Βραβείο «Συνεισφοράς στην ανάπτυξη αγοράς ομολόγων» από το Χρηματιστήριο Αθηνών, 2022.
  • Βραβείο Silver στην κατηγορία “Best Use of LinkedIn for Content Marketing”, στα Content Marketing Awards, 2022.
  • Βραβείο Bronze στην κατηγορία “Best in Banking, Insurance & Financial Services” για τα Optima digital banking & LinkedIn presence.
  • Gold και Platinum βραβείο στις κατηγορίες “Best CX In-store’’ και “CX Initiatives & Practices in Customer Lifecycle’’, αντίστοιχα, στα UX | CX Awards 2022 για τη φιλοσοφία και τον σχεδιασμό των καταστημάτων.
  • Βραβείο Silver στην κατηγορία “Best Thought Leadership”, στα Social Media Awards 2022.
  • 3ο Βραβείο Καλύτερης Χρηματιστηριακής, στα Επιχειρηματικά Βραβεία ΧΡΗΜΑ, 2022.
  • Βραβείο Bronze στην κατηγορία “Digital innovation through mobile”, στα Mobile Excellence Awards 2023.
  • Βραβείο Silver για τις «Υπηρεσίες e-banking & τα Συστήματα Ηλεκτρονικών Πληρωμών», στα e-volution Awards, 2023.
  • 1 Βραβείο Platinum, 1 Gold και 1 Bronze στα Digital Finance Awards 2023 για τις κατηγορίες “Best Cloud Computing/Data Center Project”, “Digital Banking” και “Best Instant or Cross-border Payments Project”, αντίστοιχα.
  • 2 Βραβεία (1 Silver & 1 Bronze) στα Cloud Computing Awards 2023, στις κατηγορίες “Business Analytics & Intelligence” και “Banking”.

Κυρίως, όμως, πέτυχε οργανική κερδοφορία μόλις από τον 18ο μήνα λειτουργίας της και άγγιξε το 20,73% απόδοση στα ίδια κεφάλαια, γεγονός πρωτόγνωρο στον τραπεζικό χώρο.

Διαβάστε επίσης:

“Κύμα” εισαγωγών στο ΧΑ: Από την Optima, στο “Ελ. Βενιζέλος” και τη Lamda Malls

Aπό το περιοδικό ΧΡΗΜΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ