“Δεν υπάρχει περίπτωση να μην περιλαμβάνονται τα μικρά επιχειρηματικά δάνεια με ενέχυρο πρώτη κατοικία, στο νέο νομοθετικό πλαίσιο” επιμένει δημοσίως ο συντονιστής Υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης, παρά την ξεκάθαρη αρνητική τοποθέτηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας που θέλει να περιορίσει και όχι να αυξήσει τον αριθμό των δικαιούχων δανειοληπτών.
Tα επιχειρηματικά δάνεια για τα οποία γίνεται τόση φασαρία αφορούν λιγότερους από 50.000 δανειολήπτες. Για την ακρίβεια πρόκειται για 48.790 δάνεια συνολικού ύψους 2,7 δισ. ευρώ. Από αυτά, περίπου 1,5 δισ. ευρώ αντιστοιχεί σε 39.000 επαγγελματίες που έχουν δανειστεί έως 100.000 ευρώ. Περίπου 43.000 δανειολήπτες οφείλουν έως 150.000 ευρώ. Αυτή η τελευταία κατηγορία των 43.000 δανείων, καλύπτει τα 2 δισ. ευρώ από τα συνολικά 2,7 δισ. ευρώ επαγγελματικών δανείων που έχουν ενταχθεί στον νόμο Κατσέλη.
Ήδη στο Μέγαρο Μαξίμου επεξεργάζονται σενάρια “μονομερούς νομοθετικής πρωτοβουλίας” με πολιτική ευθύνη που θα αναλάβει ο ίδιος ο πρωθυπουργός όχι μόνον στο θέμα της προστασίας της πρώτης κατοικίας αλλά και -στο άλλο “πολιτικά ευαίσθητο” θέμα- των 120 δόσεων για χρέη προς την Εφορία που θα αφορά “όλους και όλων των ειδών τις οφειλές”.
Οι άμεσα εμπλεκόμενοι στην διαπραγμάτευση, πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες, θεωρούν ότι μια μονομερής πρωθυπουργική ενέργεια στο θέμα των “κόκκινων δανείων”, τελικά θα έχει αρνητικό αντίκτυπο για το σύνολο της οικονομίας και γι’ αυτό εισηγούνται συνέχιση των συζητήσεων με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ώστε να βρεθεί πεδίο συνεννόησης.
Δεδομένο θεωρείται ότι η όποια συμφωνία για την προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς για τραπεζικά δάνεια δεν θα καταλήξει σε νόμο με συνεχή ισχύ. Κάθε χρόνο θα επαναλαμβάνονται οι διαδικασίες αξιολόγησης προκειμένου να μην υπάρξουν δανειολήπτες που θα πιστέψουν ότι βρίσκονται στο απυρόβλητο.
Η Τράπεζα της Ελλάδος παρέδωσε στην κυβέρνηση και τις τράπεζες ένα σχέδιο ειδικά προσαρμοσμένων κριτηρίων και προϋποθέσεων ώστε τα επιχειρηματικά δάνεια με ενέχυρο πρώτη κατοικία που θα περιλαμβάνονται στο νέο νομοθετικό πλαίσιο να ελέγχονται με ακόμη πιο αυστηρά κριτήρια και να μην επιτρέπουν σε στρατηγικούς κακοπληρωτές να επωφεληθούν από ενδεχόμενα κενά του συστήματος.
Αυτή τη στιγμή ο νέος νόμος έχει “κολλήσει” στις διατάξεις που θεωρούνται κρίσιμες ασφαλιστικές δικλίδες” για να εξαιρούνται από την προστασία οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.
Αυτομάτως το θέμα συνδέεται αμέσως με την τύχη που θα έχουν όσοι μέχρι σήμερα έχουν κάνει αίτηση υπαγωγής στον νόμο Κατσέλη και έχουν λάβει προσωρινή διαταγή για προστασία. Το ερώτημα είναι πως αυτοί οι δανειολήπτες θα χάνουν την προστασία εφόσον υποβάλλουν νέα αίτηση μέσω της πλατφόρμας και το αίτημα απορριφθεί λόγω μη κάλυψης των κριτηρίων.
Να σημειωθεί ότι οι τράπεζες προτείνουν οι περιπτώσεις αυτές να χάσουν την προστασία που τους παρέχει το δικαστήριο, εφόσον μέσω της ηλεκτρονικής διασταύρωσης που θα γίνει μέσα από τη νέα πλατφόρμα διαπιστωθεί ότι δεν πληρούσαν τα ποσοτικά κριτήρια του νόμου Κατσέλη όταν υπέβαλαν την αίτηση.
Όλα δείχνουν πως για να υπάρξει οριστική συμφωνία της κυβέρνησης με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, θα πρέπει να υπάρξει νέος κύκλος συμβιβασμών κι αυτό σημαίνει ότι τα ανωτέρω κριτήρια μπορεί να μεταβληθούν επί το δυσμενέστερο για τους δανειολήπτες….