της Έλενας Ερμείδου
Είκοσι τουλάχιστον νέα μεγάλα έργα υποδομών αναβαθμίζουν το προφίλ της Ελλάδας. Μεγάλα έργα συγκοινωνιών, αυτοκινητόδρομοι, αεροδρόμια, αστικές σήραγγες, νέες γραμμές μετρό, επεκτάσεις σιδηροδρομικών γραμμών, το έργο του Ελληνικού, το Riviera Tower, η αναβάθμιση της ΔΕΘ και το Thess INTEC, αποθηκευτικοί χώροι logistics, μεταμορφώνουν την Ελλάδα, τοποθετώντας την στον διεθνή χάρτη.
Η επένδυση στο Ελληνικό
Το μεγαλύτερο όλων των έργων είναι αυτό του Ελληνικού. Η πρώτη φάση των έργων, η οποία υπολογίζεται να διαρκέσει μέχρι το 2025-2026, περιλαμβάνει επενδύσεις άνω των 2,5 δισ. ευρώ. Θα δημιουργηθεί μεγάλο μέρος του Μητροπολιτικού Πάρκου, μια νέα παραλία ενός χιλιομέτρου, υποδομές δικτύων. Το έργο περιλαμβάνει την ανάπτυξη του Marina Tower, του Marina Galleria, του Vouliagmenis Mall, συγκροτήματα κατοικιών και την επένδυση για το ολοκληρωμένο συγκρότημα καζίνο.
Riviera Tower-Επένδυση Ελληνικού
Πρόκειται για το μεγαλύτερο στα ελληνικά χρονικά κτηριακό έργο στην Ελλάδα. Είναι ο πρώτος πράσινος ουρανοξύστης στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και ίσως το εμβληματικότερο έργο στο Ελληνικό. Η Lamda Development υπέγραψε με το σχήμα Intrakat-Βouygues για την κατασκευή του στις 4 Μαΐου. Το έργο εκτιμάται να ολοκληρωθεί το 2026. Ο παραθαλάσσιος οικιστικός πύργος της μεγάλης ανάπλασης του Ελληνικού, ύψους 200 μέτρων, έχει σχεδιαστεί από το φημισμένο διεθνώς αρχιτεκτονικό γραφείο Foster+Partners.
Thess INTEC: Σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2023
Στο τέλος του καλοκαιριού του 2023 προβλέπεται να ξεκινήσει η λειτουργία του Τεχνολογικού Πάρκου 4ης Γενιάς Thess INTEC. Βάσει του σχεδίου που έχει καταρτιστεί, μέχρι το τέλος του προσεχούς Ιουλίου θα συσταθεί η Εταιρεία Ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου (ΕΑΝΕΠ), η οποία θα αναλάβει την υλοποίηση του πρωτοπόρου εγχειρήματος, ενώ μέχρι το τέλος Αυγούστου θα ανατεθούν δύο βασικές μελέτες, η πολεοδομική και η μελέτη λειτουργίας του Πάρκου.
Η υλοποίηση του Τεχνολογικού Πάρκου 4ης Γενιάς μπορεί να αλλάξει την οικονομική ιστορία της Μακεδονίας και της Θράκης, αλλά και το παραγωγικό μοντέλο της χώρας. Σε πλήρη ανάπτυξη, το έργο θα απασχολεί 7.000 εργαζομένους σε επιχειρήσεις και ερευνητικά κέντρα, ενώ, εντός πενταετίας, η συνεισφορά του στο ΑΕΠ της χώρας θα ανέρχεται σε 432 εκατ. ευρώ.
Στο τέλος του καλοκαιριού του 2023, προβλέπεται να ξεκινήσει η λειτουργία του Τεχνολογικού Πάρκου 4ης Γενιάς Thess INTEC. Βάσει του σχεδίου που έχει καταρτιστεί, μέχρι το τέλος του προσεχούς Ιουλίου θα συσταθεί η Εταιρεία Ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου (ΕΑΝΕΠ).
Επιπροσθέτως, προκειμένου να προσελκύσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε παγκόσμιο επίπεδο στην τεχνολογία αιχμής, η κυβέρνηση επεξεργάζεται ειδικό πλάνο ύπαρξης αυξημένων και γενναίων φορολογικών κινήτρων. «Για τη Βόρεια Ελλάδα, το Τεχνολογικό Πάρκο 4ης Γενιάς Thess INTEC είναι εφάμιλλο με την επένδυση του Ελληνικού στην Αθήνα». Η ανάπτυξη της Μακεδονίας και της Θράκης τέμνει τη νέα επιχειρηματικότητα και διασταυρώνεται με την έρευνα και την καινοτομία, τις οποίες υποστηρίζει το Τεχνολογικό Πάρκο.
Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης Flyover-Ο μεγαλύτερος εναέριος αυτοκινητόδρομος στη Θεσσαλονίκη
Λύση στο κυκλοφοριακό χάος της Θεσσαλονίκης θα δώσει ο νέος υπερσύγχρονος Flyover αυτοκινητόδρομος. Το έργο αφορά στην κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (ΥΤΛ, το λεγόμενο Flyover), μήκους περίπου 13,5 χλμ., εκ των οποίων τα 4 χλμ. σε συνεχή γέφυρα, με 4 λωρίδες, δύο συν λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση. Περιλαμβάνονται επίσης, 9 ανισόπεδοι κόμβοι, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες. Με την κατασκευή του, θα δημιουργηθεί ένας οδικός άξονας υψηλών προδιαγραφών, που θα επιτρέπει την ταχεία και ασφαλή παράκαμψη του αστικού ιστού, μειώνοντας τον όγκο των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης. Θα χρειαστούν τέσσερα χρόνια για την κατασκευή του και υπολογίζεται πως μέχρι το τέλος του 2026 θα μπορεί να ολοκληρωθεί, ενώ συνολικά η διάρκεια της σύμβασης μαζί με την κατασκευαστική περίοδο για το ανάδοχο σχήμα είναι 30 χρόνια.
Ο οδικός άξονας θα επιτρέπει την ταχεία και ασφαλή παράκαμψη του αστικού ιστού της Θεσσαλονίκης, εξασφαλίζοντας αύξηση της οδικής ασφάλειας, λόγω της μείωσης του αριθμού ατυχημάτων (θανατηφόρα ατυχήματα), καθώς και περιβαλλοντική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, με τη μείωση του όγκου των κυκλοφορούντων οχημάτων εντός του κέντρου της Θεσσαλονίκης και την αύξηση της μέσης ταχύτητας των οχημάτων που ακολουθούν διαδρομές εκτός κέντρου.
Πρόκειται για έναν «δρόμο πάνω από τον δρόμο», τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, με την κατασκευή της οποίας θα βελτιωθεί η οδική ασφάλεια και ο συνωστισμός που παρατηρείται καθημερινά στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.
Ανάπλαση ΔΕΘ
Εξελίσσεται κανονικά το σχέδιο ανάπλασης του εκθεσιακού χώρου της ΔΕΘ στη Θεσσαλονίκη. Η ανάπλαση θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ και θα περιλαμβάνει τρεις πηγές χρηματοδότησης: το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων (ΠΔΕ), την ίδια την εταιρεία Helexpo-ΔΕΘ (μέσω δανεισμού) και τον ιδιώτη επενδυτή. Ο προϋπολογισμός του έργου, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Helexpo-ΔΕΘ, ανέρχεται σε 300 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένος κατά 80 εκατ. ευρώ από τον αρχικό σχεδιασμό.
Τα αρχιτεκτονικά σχέδια της έκθεσης πραγματοποίησαν τρία αρχιτεκτονικά γραφεία: Sauerbruch Hutton από τη Γερμανία, Gustafson Porter + Bowman από τη Βρετανία και Elena Stavropoulou από την Ελλάδα. Το βασικό σχέδιο περιλαμβάνει την ανάπλαση μιας έκτασης 160 στρεμμάτων, η οποία θα περιλάβει τέσσερα μεγάλα εκθεσιακά περίπτερα συνολικών στεγασμένων χωρών περίπου 60 στρεμμάτων.
Το μεγαλύτερο εκθεσιακό περίπτερο (Hall 1) θα διαθέτει στεγασμένους χώρους 22 στρεμμάτων, ενώ το Hall 4 θα έχει διττό ρόλο, αφού θα διαθέτει τόσο συνεδριακούς όσο και εκθεσιακούς χώρους.
Μετρό Θεσσαλονίκης
Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί ολοκληρωμένο στις 31 Δεκεμβρίου 2023, ώστε να είναι δυνατή η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του, με όλες τις πιστοποιήσεις που θα εξασφαλίζουν στον χρήστη τη βεβαιότητα πως χρησιμοποιεί ένα απολύτως ασφαλές αυτόματο Μετρό. Η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη ήδη αποτελεί το νέο ρεκόρ της Αττικό Μετρό ΑΕ, με συνολικό χρόνο περάτωσης των εκσκαφών και σκυροδετήσεων τους 9 μήνες.
Στη Βενιζέλου, σύντομα, τελειώνει η σκυροδέτηση των πλακών στο κεντρικό τμήμα του σταθμού ενώ έχει εγκατασταθεί και η σιδηροδρομική επιδομή, και προσεχώς θα πραγματοποιηθεί η πρώτη δοκιμαστική διέλευση συρμού. Κάθε συρμός θα έχει χωρητικότητα 450 ατόμων και η συχνότητα των δρομολογίων, ανά κατεύθυνση, σε ώρα αιχμής, θα είναι ενάμιση λεπτό. Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι ένα από τα πιο σύγχρονα στην Ευρώπη, ενσωματώνοντας αυτόματες θύρες επί των αποβαθρών, αλλά και το σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου CBTC, που αποτρέπει τις συγκρούσεις των συρμών.
Νέο Γήπεδο Παναθηναϊκού
Πρόκειται για το νεότερο στην ιστορία έργο. Η σύμβαση κατασκευής για το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού υπογράφτηκε την Παρασκευή 19 Μαΐου ανάμεσα στον Δήμο Αθηναίων και το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Το κόστος ανέρχεται, με ΦΠΑ, σε 123 εκατ. ευρώ και αφορά τη μεγαλύτερη αθλητική υποδομή της χώρας. Η ολοκλήρωσή του τοποθετείται το καλοκαίρι του 2026. Θα ανεγερθεί στην περιοχή του Βοτανικού και αποτελεί μέρος της Διπλής Ανάπλασης Βοτανικού-Αλεξάνδρας. Η χωρητικότητα του γηπέδου ενδέχεται να φτάσει ακόμα και τις 40.000 καθίσματα.
Το έργο θα υλοποιηθεί με τη μέθοδο της μελέτης-κατασκευής. Το έργο χρηματοδοτείται με ποσό 115 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ένα από τα μεγαλύτερα, αναλογικά, ποσά που δίδεται για τη δημιουργία μιας υποδομής) και με ποσό 8 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ουσιαστικά, το ΠΔΕ θα καλύψει την κατασκευή του γηπέδου και το Ταμείο Ανάκαμψης την αστική ανάπλαση της πρώην βιομηχανικής περιοχής Βοτανικού/Ελαιώνα-Έργα διαμόρφωσης πρασίνου και κοινόχρηστων χώρων στην περιοχή της Διπλής Ανάπλασης και του Ναυτικού Οχυρού στην περιοχή του Ελαιώνα.
Υπογειοποίηση Λεωφόρου Ποσειδώνος
Η υπόγεια διαδρομή μήκους 1,5 χλμ. θα ξεκινά από την παραλία Αλίμου και θα φτάνει μέχρι το ύψος της μαρίνας του Ελληνικού. Σύμφωνα με κυβερνητικές εξαγγελίες, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025.
Νέα Γραμμή 4 Μετρό Αθήνας
Η Αττικό Μετρό τρέχει ένα από τα μεγαλύτερα έργα μετρό στην Ευρώπη με τη γραμμή 4. Η νέα, «πορτοκαλί» γραμμή περιλαμβάνει περίπου 13 χλμ. υπόγειας γραμμής και 15 νέους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή. Στον σταθμό «Ακαδημία» θα υπάρχει ανταπόκριση με τη γραμμή 2 και στον σταθμό «Ευαγγελισμός» με τη γραμμή 3. Το έργο υπόσχεται να ανακουφίσει συγκοινωνιακά την Αττική.
Αστική σήραγγα Ηλιούπολης
Η αστική σήραγγα Ηλιούπολης θα ξεκινά περίπου από τα στρατόπεδα Σακκέτα και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, περίπου στο ύψος του Metro Mall, στα σύνορα Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης. Στη συνέχεια, το έργο περιλαμβάνει ανισοπεδοποίηση όλων των κόμβων μέχρι το ύψος της Γλυφάδας. Η σήραγγα θα έχει μήκος περίπου 3 χλμ. και θα αποτελείται από δύο διακριτούς κλάδους, έναν για κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Το κόστος του έργου, σήμερα, υπολογίζεται σε περίπου 450-500 εκατ. ευρώ, σε τρέχουσες τιμές.
Επέκταση Λεωφόρου Κύμης μέχρι τη Λυκόβρυση
Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο συγκοινωνιακής παρέμβασης στα βόρεια προάστια. Η Λεωφόρος Κύμης, τμήμα της Αττικής Οδού, θα φτάσει μέχρι τη Λυκόβρυση στον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη στη Λυκόβρυση και θα δώσει νέες διεξόδους σε όλους από/προς τα βόρεια προάστια στον άξονα της Λ. Κηφισού. Η κατασκευή οδικού άξονα θα είναι διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ.
Στο έργο αυτό, που βρίσκεται υπό δημοπράτηση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ανάδοχο είναι το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά
Πρόκειται για μια μεγάλη συγκοινωνιακή παρέμβαση στον Πειραιά και τα δυτικά προάστια μέχρι την Εθνική Οδό, στον Ασπρόπυργο. Θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση των Λεωφόρων Σχιστού και Αθηνών, που σήμερα παρουσιάζουν σημαντική κυκλοφοριακή ανάσχεση. Με την κατασκευή του τριπλού κόμβου θα υπάρχει απευθείας σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λ. Σχιστού, θα συνδεθεί η ημιδιανοιγμένη στο νότιο άκρο της Περιφερειακή Αιγάλεω, ενώ θα ολοκληρωθούν και θα λειτουργήσουν και οι διανοιγμένες σήραγγες-«φάντασμα», που βρίσκονται στη στροφή προς Σκαραμαγκά και πριν τη Λίμνη Κουμουνδούρου. Με την ολοκλήρωση και λειτουργία του, θα βελτιωθεί σημαντικά η καθημερινή κυκλοφοριακή ροή από την Αθήνα προς το βιομηχανικό κέντρο του Ασπροπύργου και την Ολυμπία Οδό και προς Σχιστό και το λιμάνι του Πειραιά.
Μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι
Άλλα μεγάλα έργα είναι οι αυτοκινητόδρομοι: Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, με προϋπολογισμό άνω των 2 δισ. ευρώ, και ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65, που θα μικρύνει την απόσταση μεταξύ Αθήνας και Εγνατίας Οδού. Ο τελευταίος χωρίζεται σε τρία τμήματα: το νότιο (Λαμία-Ξυνιάδα), το μεσαίο (Ξυνιάδα-Τρίκαλα), που έχει παραδοθεί, και το βόρειο (Τρίκαλα-Εγνατία).
Επίσης, ο αυτοκινητόδρομος 75 χλμ. Πάτρα-Πύργος, που διαιρείται σε δύο τμήματα: το πρώτο αφορά στη διαπλάτυνση της υφιστάμενης εθνικής οδού σε τμήμα 13 χλμ. από το Μιντιλόγλι έως και την Κάτω Αχαΐα, ενώ το δεύτερο στην κατασκευή νέου αυτοκινητοδρόμου μήκους 62 χλμ., με νέα χάραξη μέσω της κοιλάδας της Ήλιδας.
Επέκταση προαστιακού στη Ραφήνα
Ένα ακόμα πολύ μεγάλο έργο είναι η επέκταση του προαστιακού σιδηρόδρομου στη Ραφήνα και το λιμάνι της. Η προκήρυξη του έργου δημοσιεύθηκε τον Δεκέμβριο. Το έργο αυτό θα συνδέσει τη Ραφήνα με τον Γέρακα και το Αεροδρόμιο Αθηνών.
Σιδηροδρομικό δίκτυο σε νέες περιοχές
Έξι σιδηροδρομικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη, μεταξύ αυτών και το δίκτυο της Ραφήνας. Οι επεκτάσεις των σιδηροδρομικών δικτύων θα συνδέσουν την Καβάλα, τη Ραφήνα και το Λαύριο. Τα έργα ύψους 4 δισ. ευρώ φέρνουν στο δίκτυο λιμάνια και ΒΙΠΕ, για την προώθηση τόσο των επιβατικών όσο και των εμπορευματικών μεταφορών.
Τα έργα αυτά είναι:
- Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης-ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, με προϋπολογισμό 1,07 δισ. ευρώ.
- Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Τοξότες Ξάνθης, με προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ.
- Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης, με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ.
- Κατασκευή για νέα προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου, με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ.
- Κατασκευή για νέα προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή σύνδεσης της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. ευρώ.
- Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο-Νέος Λιμένας Πατρών, με προϋπολογισμό 476,5 εκατ., που ολοκληρώνει τη γραμμή Αθήνα-Πάτρα.
Επέκταση Γραμμής 3 προς Πειραιά και Δημοτικό Θέατρο
Ανάσχεση του κυκλοφορικού φόρτου της πρωτεύουσας είναι η επέκταση της γραμμής 3 μέχρι το Δημοτικό Θέατρο στον Πειραιά. Περιλαμβάνει τρεις σταθμούς (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο), που καλύπτουν το λιμάνι και το κέντρο του Πειραιά και συνδέουν με το κέντρο της Αθήνας και το αεροδρόμιο.
Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα
Αφορά την πρώτη σιδηροδρομική επέκταση του δικτύου προς την Ήπειρο και το Βόρειο Ιόνιο. Καλύπτει ένα πολύ μεγάλο κενό στον σιδηροδρομικό χάρτη της χώρας, βγάζοντας από την απομόνωση τα Γρεβενά, τα Ιωάννινα και την Ηγουμενίτσα. Την ίδια στιγμή, θα εξυπηρετεί την Περιφέρεια της Θεσσαλίας, της Δυτικής Μακεδονίας και την Ηπείρου. Και οι τρεις Περιφέρειες θα ενώνονται σιδηροδρομικά με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Σήραγγα Σεπολίων
Εν εξελίξει βρίσκεται το έργο της Σιδηροδρομικής Σήραγγας Σεπολίων, που αφορά την υπογειοποίηση του τμήματος Αθήνα-Τρεις Γέφυρες. Το πρώτο μισό του έργου εκτιμάται να έχει ολοκληρωθεί το 2024. Με την ολοκλήρωσή του, όλο το αστικό σιδηροδρομικό τμήμα βόρεια του σταθμού της Αθήνας θα είναι υπογειοποιημένο, αλλάζοντας την περιοχή των Σεπολίων. Στη θέση των γραμμών θα δημιουργηθεί ένα γραμμικό πάρκο, ένας πνεύμονας πρασίνου για την περιοχή.
Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας
Πολύ μεγάλο έργο είναι και η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος. Η πρόσβαση στο νησί θα γίνει από τη Λεωφόρο Σχιστού.
Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο
Το πολυσυζητημένο Θριάσιο «μπήκε στις ράγες». Η σύμβαση έλαβε την έγκριση της DGComp. Εκεί θα δημιουργηθεί το πρώτο ευρείας κλίμακας εμπορευματικό πάρκο (Logistics Park) στην Ελλάδα.
Στη τελική ευθεία το πρώτο οργανωμένο Επιχειρηματικό Πάρκο της βιομηχανικής περιοχής του Ασπροπύργου
Χρειάστηκε πολύς κόπος, πράγματι, και αδιάκοπη επιμονή της Redeplan AE στον ρόλο του project manager για να μπει στην τελική ευθεία το Επιχειρηματικό Πάρκο Ασπροπύργου. Ένα τεράστιο έργο, που αποσκοπεί στην οργάνωση και πολεοδόμηση της πιο πυκνής σε δόμηση και άναρχης βιομηχανικής συγκέντρωσης στη χώρα, με έκταση 2.200 στρ., με 225 επαγγελματικά κτήρια που καλύπτουν το 21% της έκτασης (έναντι 12% των Οινοφύτων και 13% του Καλοχωρίου).
Το Επιχειρηματικό Πάρκο Ασπροπύργου αποτελεί ένα τεράστιο έργο, που αποσκοπεί στην οργάνωση και πολεοδόμηση της πιο πυκνής σε δόμηση και άναρχης βιομηχανικής συγκέντρωσης στη χώρα, με έκταση 2.200 στρέμματα.
Ένα έργο με ονομαστικό προϋπολογισμό 25 εκατ. ευρώ περίπου, που θα συμβάλει στη σταδιακή δημιουργία 6.500 νέων θέσεων εργασίας, με πρόβλεψη κατασκευής όλων των έργων υποδομής (συγκοινωνιακά, υδραυλικά, περιβαλλοντικά, ενεργειακά και ευρυζωνικά δίκτυα), που σχεδιάζονται για να οδηγήσουν σε μια εύρυθμη και περιβαλλοντικά φροντισμένη και ρυμοτομημένη έκταση, με όρους ανάπτυξης εντός σχεδίου, με 25% κοινόχρηστους χώρους και πράσινο, με 25 χλμ. νέο οδικό δίκτυο, με οδικούς άξονες πλάτους έως και 18 μ., που δημιουργούν μια άρτια συγκοινωνιακή υποδομή και λειτουργία, χώρος ιδανικός για την ανάπτυξη δράσεων βιομηχανικής συμβίωσης και κυκλικής οικονομίας.
Σε αυτήν την πολύχρονη διαδρομή, υπήρξε σταθερή και διαχρονική η αποφασιστικότητα της ΒΙΠΑΝΟΤ ΑΕ, Φορέα Υλοποίησης του Πάρκου, υπό την προεδρία του δημάρχου Ασπροπύργου, κ. Ν. Μελετίου, και την ακατάπαυστη προσπάθεια του εμπνευστή της επένδυσης, κ. Πάνου Μπήτρου, διευθύνοντος συμβούλου της ΒΙΠΑΝΟΤ ΑΕ. Προσπάθεια που υποστηρίχθηκε σθεναρά από τους μετόχους του φορέα, σημαντικές εταιρείες της βιομηχανίας και των logistics, όπως ενδεικτικά: Μπήτρος Μεταλλουργική ΑΕΒΕ (μέλος του Ομίλου Εταιρειών Μπήτρος ΑΕΒΕ), LPC AE, EMEK AE, Druckfarben Ελλάς AE, Διακίνησις ΑE, ΚΟΝΦΙΛΣ Αναπτυξιακή Ακινήτων ΑΕΤΤΕ (μέλος του Ομίλου ΑΣΠΡΟΚΑΤ ΑΒΕΕ), Mevaco ΑΕ, Βλαβιανός Υαλοπίνακες ΑΕΒΕ, Foodlink AEBE (Realest Link AE) και Hellenic Advanced Building ΕΠΕ, που έχουν χρηματοδοτήσει το έργο με το ποσό των 2 εκατ. ευρώ περίπου, με βασικό ισχυρό μέτοχο τον Δήμο Ασπροπύργου.
Πρόσφατα, κατέθεσε πρόταση χρηματοδότησης του Επενδυτικού Σχεδίου στο Ταμείο Ανάκαμψης, επιδιώκοντας τη γενναία συγχρηματοδότηση της εισφοράς σε χρήμα των επιχειρήσεων και ιδιοκτητών γης εντός του Πάρκου, που αποτελεί ανελαστική προϋπόθεση για να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός και να κατασκευαστούν τα απαραίτητα έργα υποδομής γρήγορα και σωστά.
Η διοίκηση της Redeplan AE, που είχε την ευθύνη της τεχνικής και επιστημονικής υποστήριξης της επένδυσης από το πρώτο λεπτό και συνεχίζει να είναι ο project manager του έργου, με πλήρη στήριξη και εμπιστοσύνη του φορέα, θεωρεί εφικτή την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών εντός του 2024.
Η οργάνωση της βιομηχανικής περιοχής του Ασπροπύργου αναμένεται να αποτελέσει δείγμα καλής πρακτικής για την περιβαλλοντική εξυγίανση των άτυπων συγκεντρώσεων της επικράτειας. Αποδεικνύοντας ότι είναι δυνατή η πολεοδόμηση περιοχών με ανάλογα χαρακτηριστικά, και μάλιστα με απόλυτο σεβασμό στην τήρηση των απαιτήσεων του νόμου και με τις ελάχιστες δυνατές συνέπειες ρυμοτομίας σε υπάρχουσες υποδομές και εγκαταστάσεις των επιχειρήσεων. Προϋπόθεση είναι ο πολεοδομικός σχεδιασμός να καταρτίζεται με διαδικασίες διαρκούς διαλόγου, βήμα-βήμα και πολύ προσεκτικά, για να μη θίγεται η λειτουργία τους και να εξασφαλίζεται η συναίνεσή τους.
Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι
Το νέο διεθνές αεροδρόμιο της Κρήτης, στο Καστέλι, θα αντικαταστήσει το, εδώ και χρόνια, κορεσμένο «Ν. Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο και θα είναι το δεύτερο σε επισκεψιμότητα αεροδρόμιο στην Ελλάδα, με δυνατότητα διαχείρισης έως και 18 εκατομμυρίων επισκεπτών ετησίως, κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης.
Για την υλοποίηση του έργου εξασφαλίστηκε η αύξηση του μεγέθους του νέου υπερσύγχρονου διεθνούς αεροδρομίου της χώρας άνω του 30%, ώστε αυτό να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην εκτιμώμενη επιβατική κίνηση που η Κρήτη θα κληθεί να υποδεχθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Το Καστέλι θα είναι και το μοναδικό αεροδρόμιο που αναμένεται να κατασκευαστεί στη ΝΑ Μεσόγειο την επόμενη εικοσαετία. Έτσι, η Κρήτη μπορεί να αναδειχθεί σε σημαντικό περιφερειακό κόμβο μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και Αφρικής.
Αυτές οι παράμετροι ανεβάζουν υψηλά τον πήχη των προσδοκιών για το νέο διεθνές αεροδρόμιο, για το οποίο η εταιρεία παραχώρησης του αεροδρομίου (Ελληνικό Δημόσιο 45,90%, ΤΕΡΝΑ 32,46% και GMR Airports Limited 21,64%) φιλοδοξεί να γίνει το πιο σύγχρονο στην Ελλάδα. Την κατασκευή του υλοποιεί η ΤΕΡΝΑ ΑΕ.
Το νέο αεροδρόμιο θα αριθμεί, πλέον, 92.000 τ.μ., από 68.000 τ.μ. που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός. Στην πλήρη ανάπτυξή του, στο έργο θα δημιουργηθούν 2.000 θέσεις εργασίας και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις. Εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελίου θα δημιουργήσει περίπου 7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης.
Επιπλέον, το πρώτο αεροδρόμιο στη χώρα με σχεδιασμό νησίδων check-in αντί για τον συμβατικό γραμμικό, και με τρεις ανεξάρτητες ράμπες μεταξύ τερματικού σταθμού και γεφυρών επιβίβασης επιβατών, θα αξιοποιεί την ευελιξία που προσφέρουν τα χαρακτηριστικά αυτά μαζί με τη χρήση αυτόματων μηχανημάτων, για να επιτυγχάνει, για παράδειγμα, την απαιτούμενη φυσική απόσταση μεταξύ επιβατών σε περιόδους υγειονομικής κρίσης.
Δεδομένη για το νέο αεροδρόμιο είναι η στρατηγική μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και του αποτυπώματος διοξειδίου του άνθρακα. Τη βασική αυτή κατεύθυνση συμπληρώνουν οι ακόλουθες: πιστοποίηση κατά LEED του τερματικού σταθμού, ανακύκλωση νερού, αναδασώσεις, ηλιακή ενέργεια, σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ηλεκτρική κινητικότητα και διαλογή απορριμμάτων στην πηγή.
Πρόκειται για μια μοναδική στα χρονικά του νησιού επένδυση. Εκτός από τη μελέτη, την κατασκευή και τη χρηματοδότηση του έργου, στη σύμβαση περιλαμβάνονται επίσης η λειτουργία, η συντήρηση και η εκμετάλλευση του νέου αερολιμένα. Ακόμη, στον προϋπολογισμό περιλαμβάνονται οδικά έργα που θα συνδέουν τον νέο αερολιμένα με τον ΒΟΑΚ (Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης) και τον ΝΟΑΚ (Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης).
Ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία του νέου αεροδρομίου σε έκταση 6.000 στρεμμάτων, με μήκος αεροδιαδρόμου 3,2 χλμ. και δυνατότητα επέκτασής του στα 3,8 χιλιόμετρα.
Ο νέος αεροδιάδρομος θα υποδέχεται αεροσκάφη τύπου Β747 και Α330, ενώ το νέο αεροδρόμιο θα είναι το πρώτο στην Ελλάδα με σύστημα MARS (Multiple Apron Ramp System) και δύο γέφυρες επιβίβασης επιβατών, για μεγαλύτερη ευελιξία και αποτελεσματικότητα στη διαχείριση των πυλών επιβίβασης/αποβίβασης. Έτσι, μπορεί να υποδέχεται αεροσκάφη CodeD/E σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO).
Από το περιοδικό ΧΡΗΜΑ