Με δραματική μείωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και με υπερβολική  συγκράτηση των δημοσίων δαπανών… που ξεπερνά ακόμη και τα σκληρά μέτρα του Προϋπολογισμού, βγήκε το πρωτογενές πλεόνασμα του πρώτου τριμήνου 2019.

Η υπέρβαση έναντι του στόχου έφτασε ….τα 2,42 δισ. ευρώ, δηλαδή 1,3% του ΑΕΠ. Εχει όμως την (τετραπλή) εξήγησή της. Από τα 2,42 δισ. ευρώ, τα μισά χρήματα προήλθαν από το γεγονός ότι εγγράφηκε στα φετινά έσοδα το ποσό του 1,176 δισ. ευρώ από την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Κανονικά, τα χρήματα θα έπρεπε να έχουν εισπραχθεί από πέρυσι, αλλά η καθυστέρηση συνέβαλε τελικώς στο να «ωραιοποιηθεί» η εικόνα του φετινού προϋπολογισμού (σ.σ. κάτι που δημοσιονομικά έχει μικρή σημασία, καθώς αυτά τα χρήματα δεν επηρεάζουν το μνημονιακό πρωτογενές πλεόνασμα που έχει και την τελική σημασία, αλλά μόνο το ταμειακό).

Στο σκέλος των δαπανών έχει εμφανιστεί μια «συγκράτηση» της τάξεως των 658 εκατ. ευρώ από το κονδύλι που έβαλε στην άκρη το υπουργείο Οικονομικών σε περίπτωση που θελήσει να δώσει επιπλέον αναδρομικά στα ειδικά μισθολόγια. Πρόκειται για το ποσό που μετατράπηκε σε «πέτρα του σκανδάλου» καλλιεργώντας τα σενάρια για τη διανομή δώρου Πάσχα σε μισθωτούς του Δημοσίου και συνταξιούχους. Τελικώς τα σενάρια διαψεύστηκαν από τον υπουργό Οικονομικών, αλλά το «μαξιλάρι» στο σκέλος των δαπανών έχει παραμείνει.

Η τρίτη πηγή παραγωγής υπερπλεονάσματος είναι η γνωστή πλέον τακτική της περικοπής του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.

Τα καθαρά του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 12,003 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1,349 δισ. ευρώ ή 12,7% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το 2019 στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2019. Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 12,965 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,403 δισ. ευρώ ή 12,1% έναντι του στόχου. Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 962 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 54 εκατ. ευρώ από τον στόχο (908 εκατ. ευρώ).

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2019 ανήλθαν στα 12,754 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1,010 δισ. ευρώ έναντι του στόχου (13,763 δισ. ευρώ).

Η διαφορά αυτή οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι είχε προβλεφθεί πίστωση ύψους 982 εκατ. ευρώ προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα πληρωμής, κατά το έτος 2019, των εφάπαξ χρηματικών ποσών του νόμου 4575/2018 σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης των πληρωμών εντός του 2018. Οι πληρωμές που υλοποιήθηκαν τελικά ήταν ύψους 324 εκατ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι έχει προκύψει μέχρι στιγμής εξοικονόμηση δαπανών της τάξεως των 658 εκατ. ευρώ. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ