του Τάκη Πουρναράκη

 

Αν κάνετε πάνω από 30 km τη μέρα, ως επί το πλείστον, στο κέντρο της πόλης, τότε καλό είναι να εξετάσετε την απόκτηση υβριδικού ή ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Μελετούσα, τις προάλλες, μέσω στοιχείων της TOM-TOM, τις πόλεις που έχουν τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο –και κατ’ επέκταση νέφος– στον κόσμο. Πρωταθλήτρια είναι η Βομβάη, ελάχιστα πριν το έμφραγμα βρίσκονται άλλες 8 μεγαλουπόλεις στον κόσμο: Μπογκοτά, Λίμα, Νέο Δελχί, Μόσχα, Κωνσταντινούπολη, Τζακάρτα, Μπανγκόκ, Μεξικό.

Όχι ότι διαφέρει πολύ η Αθήνα, στην 29η θέση της σχετικής λίστας, σε σύνολο 403 πόλεων, στις οποίες είναι αντικείμενο μελέτης η επιβαρυμένη κυκλοφορία. Αν, λοιπόν, κατά βάση, στην καθημερινότητά σας είστε μποτιλιαρισμένοι στο κέντρο της πόλης, τότε μην πάρετε πετρελαιοκίνητο όχημα. Πάρτε ένα υβριδικό Yaris, ένα mild hybrid Ignis, ένα ηλεκτρικό i3 –αυτά τα οχήματα έχουν σχεδιαστεί γι’ αυτές τις συνθήκες και θα εξυπηρετήσουν καλύτερα τις ανάγκες σας, χώρια που θα καταναλώνετε λιγότερο και, κατ’ επέκταση, θα ρυπαίνετε λιγότερο.

Οι εκπεμπόμενοι ρύποι στο κέντρο των πόλεων είναι μεγάλο θέμα. Όπως, ίσως, γνωρίζετε, πλέον, ο τρόπος μέτρησης αυτών των ρύπων άλλαξε, με αφορμή το σκάνδαλο “Dieselgate”. Από τον περασμένο Σεπτέμβριο, όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποχρεούνται να τεστάρουν τις καταναλώσεις και τις εκπομπές ρύπων των νέων μοντέλων με βάση τον νεότερο κύκλο μέτρησης WLTP –ο προηγούμενος NEDC μάς τελείωσε.

Ο νέος κύκλος μέτρησης στόχο έχει να απεικονίσει ρεαλιστικά τις εκπομπές ρύπων. Όπως, ίσως, γνωρίζετε, οι ρύποι είναι απόλυτα και αναλογικά εξαρτημένοι από την κατανάλωση ενός κινητήρα.

Σήμερα, όλα τα νέα μοντέλα που πληρούν τα πρότυπα ρύπων Euro 6c, Euro 6d-TEMP με WLTP φέρουν μέτρηση οξειδίων αζώτου (NOx) και σωματιδίων (RDE).

Σε ποιες όμως ταχύτητες γίνονται αυτά τα τεστ; Πόσο κοντά, τελικά, είναι στην πραγματική οδήγηση; Ας τα δούμε πιο αναλυτικά:

Με τις πιο ρεαλιστικές, λοιπόν, μετρήσεις WLTP, αναδεικνύεται περίτρανα ότι ο μόνος τρόπος να επιτευχθούν οι στόχοι που θέτει η ΕΕ όσον αφορά τον μέσο όρο ρύπων (120 gr CO2/km σήμερα, 95 gr CO2/km από το 2021) είναι να ταξινομούνται, κατά βάση, οχήματα με χαμηλή κατανάλωση.

Προφανώς, τα πετρελαιοκίνητα οχήματα έχουν σημαντικά μικρότερη κατανάλωση από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα, ενώ υπερέχουν και των υβριδικών αν μιλάμε για ταξίδια και περιαστικές μετακινήσεις. Οπότε είναι σαφέστατο ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, για να πετύχουν τον στόχο τους, πρέπει να ταξινομούν όσο το δυνατόν περισσότερα πετρελαιοκίνητα οχήματα.

Σήμερα, στην Ευρώπη, η αναλογία είναι 50% βενζίνη, 40% diesel και 10% υβριδικά/ηλεκτρικά οχήματα. Μέχρι το 2030 υπολογίζεται πως επτά στους δέκα κατοίκους του πλανήτη θα ζουν στις μεγαλουπόλεις και παγκοσμίως η αναλογία κυκλοφορούντων οχημάτων θα έχει μεταβληθεί στο: 30% βενζίνη, 30% diesel, 40% υβριδικά/ηλεκτρικά. Αυτός είναι ο σχεδιασμός των κατασκευαστών.

Όπως εύκολα διαπιστώνει κανείς, ο βενζινοκινητήρας είναι αυτός που θα δεχτεί τη μεγαλύτερη μείωση παραγωγής, και ο λόγος που θα συμβεί αυτό είναι απλός: έχει τον χειρότερο συντελεστή ενεργειακής απόδοσης.

Για να επιτευχθούν όμως τα πολύ αυστηρά όρια εκπομπών ρύπων δεν αρκεί μόνο να αλλάξει η αναλογία βενζίνης/πετρελαίου σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα. Οι μηχανικοί δουλεύουν πάνω σε ήπια υβριδικά μοντέλα, τα οποία, σε συνδυασμό με την αποδοτικότητα του πετρελαιοκινητήρα, θα δώσουν ακόμη χαμηλότερες καταναλώσεις. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ήπιο υβριδικό σύστημα της JLR, το οποίο συνδυάζεται τόσο με βενζινοκινητήρα όσο και με πετρελαιοκινητήρα.

Εν κατακλείδι, αν διανύετε περισσότερα από 50 km την ημέρα, ως επί το πλείστον, εκτός αστικού ιστού, τότε σας συμφέρει η πετρελαιοκίνηση. Η μόνη εναλλακτική είναι η χρήση κινητήρα φυσικού αερίου, αλλά δεν υπάρχουν πολλά πρατήρια, οπότε έχει σημασία πού κατοικείτε.

Αν τώρα κάνετε μέχρι 20 km την ημέρα εντός πόλης, ένας μικρός υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας είναι η πιο ταιριαστή λύση στις ανάγκες σας. Αν όμως τα χιλιόμετρα που διανύετε εντός πόλης είναι περισσότερα, ξεπερνούν τα 50 και φτάνουν και τα 100 ημερησίως, τότε η πιο αποδοτική επιλογή είναι ένα υβριδικό ή ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Αρκεί για το τελευταίο να έχετε πρόσβαση σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης ο οποίος διαθέτει παροχή ρεύματος.

Το ρεύμα είναι σήμερα, με διαφορά, η πιο αποδοτική λύση, με κόστος 2 ευρώ/100 km. Ένα αντίστοιχο όχημα φυσικού αερίου θέλει 4 ευρώ/100 km, ένα πετρελαιοκίνητο 8 ευρώ/100 km και ένα βενζινοκίνητο 11-12 ευρώ/100 km.

Όλα αυτά σύμφωνα με τις δικές μας δοκιμές, που μπορείτε να διαβάζετε στο www.banks.com.gr. Η τελική απόφαση είναι δική σας.

ΗΠΙΟ ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

 Το ήπιο υβριδικό σύστημα του νέου Range Rover Evoque είναι μια αποτελεσματική μηχανή που έχει σχεδιαστεί για αστικές μετακινήσεις, επιτυγχάνοντας χαμηλές εκπομπές CO2 και μια πιο ραφιναρισμένη εμπειρία οδήγησης.

 

  1. Θερμικές μηχανές

Γκάμα από βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες με ιπποδυνάμεις από 150-300 PS.

  1. Ενσωματωμένη γεννήτρια

Ανακτά ενέργεια όταν σηκώνεις το πόδι από το γκάζι και την αποθηκεύσει στην μπαταρία. Όταν χρειαστεί την αξιοποιεί εκ νέου στην επιτάχυνση.

  1. Μπαταρία 48V

14χ8Αh ιόντων λιθίου, που αποθηκεύουν έως 200 Wh ενέργειας χωρίς συμβιβασμούς στον χώρο επιβατών.

  1. Μετατροπέας

Συνεχούς ρεύματος DC/DC, δίνει ισχύ στις μπαταρίες των 48V και 12V ώστε να υποστηρίζουν τη φόρτιση και τις δευτερεύουσες καταναλώσεις.

 Οφέλη οδηγού

  •  Εξοικονόμηση έως 8g/km CO2
  • Απενεργοποίηση κινητήρα κάτω από τα 17 km/h
  • Επιπλέον ροπή 140 Nm
  • Εξοικονόμηση στην κατανάλωση καυσίμου έως 6%

 

Χάρης Δάνδουρας, εμπορικός διευθυντής της SEAT

 

Πώς βλέπετε την πετρελαιοκίνηση στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια;

 

Οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες diesel στην Ευρώπη το 2018 ανήλθαν σε 5,6 εκατομμύρια οχήματα συνολικά, όγκος που είναι ο χαμηλότερος που έχει σημειωθεί από το 2001.

Η διείσδυση του καυσίμου στο συνολικό mix πωλήσεων ανήλθε σε 36%, επίσης υποχωρώντας σημαντικά από τα επίπεδα που είχε καταγράψει τα προηγούμενα χρόνια, με peak το 2011 με 55%.

Η αρχή της υποχώρησης του diesel ως το βασικό καύσιμο προτίμησης των καταναλωτών ξεκίνησε από το 2015 με αφορμή το “Dieselgate” και εξελίχθηκε ως αποτέλεσμα της αβεβαιότητας των καταναλωτών μετά τις ανακοινώσεις τοπικών αρχών σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις πως επίκεινται απαγορεύσεις κίνησης ή εισόδου στο κέντρο της πόλης παλαιών αυτοκινήτων με κινητήρες diesel.

Η εκτίμησή μας είναι πως η πτώση θα συνεχισθεί και τη φετινή χρονιά, αλλά σε πιο συγκρατημένους ρυθμούς, εμφανίζοντας τάσεις σταθεροποίησης. Η όποια περαιτέρω πτώση καταγραφεί στο μέλλον θα είναι αποτέλεσμα της ανάπτυξης νέων τεχνολογιών στον τομέα των υβριδικών αυτοκινήτων και της ηλεκτροκίνησης.

Τα αυτοκίνητα με σύγχρονους κινητήρες diesel θα συνεχίσουν να είναι κοντά μας για πολλά χρόνια ακόμα, ενώ για συγκεκριμένες κατηγορίες αυτοκινήτων και χρηστών που διανύουν πολλά χιλιόμετρα μέσα στον χρόνο, θα συνεχίσουν να αποτελούν μια εξαίρετη επιλογή.

 Ποιες κινήσεις θα κάνει η εταιρεία σας για την προώθηση τεχνολογίας που συνδυάζει diesel με mild hybrid;

Στα πλάνα της SEAT για τα επόμενα χρόνια δεν περιλαμβάνονται μοντέλα που συνδυάζουν τεχνολογία diesel και mild hybrid. Tα mild hybrid αυτοκίνητα που θα λανσαριστούν συνδυάζονται με κινητήρες βενζίνης, μέχρι και την έλευση της πλήρους ηλεκτροκίνησης, αρχικά με το Mii electric και στη συνέχεια με το El-Born.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ